Apple fortsätter att ha det tufft i Indien där konsumenter i allt högre grad föredrar billigare smartphones, skriver Wall Street Journal.

Bolagets försäljning uppgick till 1,8 miljarder dollar i landet under det senaste räkenskapsåret, vilket är bara hälften av vad Apples chefer hade hoppats på. Det uppger en insynsperson till affärstidningen.

Den sura utvecklingen har medfört att Apples marknadsandel backat från redan låga två procent till en procent, enligt analysfirman Canalys.

ANNONS
ANNONS

Apples svårigheter i Indien förklaras av ett trendskifte bland indiska konsumenter. Från att tidigare ha varit villiga att spendera mer på dyra smartphones vill numera de flesta köpa en mobil för under 300 dollar, vilket är en bråkdel av priset för Apples senaste iPhones.

Apples globala försäljning av iPhones har börjat planat ut och Indien utgör en stor tillväxtmöjlighet, trots svårigheterna. Det är uppskattat att bara 24 procent av landets 1,3 miljarder invånare besitter en mobil, enligt analysfirman eMarketer.