”Schibsted förlorade kampen mot fastighetsmäklarna. Håller mediejätten på att förlora greppet om bilbranschen också?”, skriver Breakit.

Blocket bil har länge toppat den digitala marknaden för begagnade bilar, men i höstas dök Wayke upp och enligt Breakit attraherar sajten allt fler stora aktörer, som lämnar Blocket till förmån för uppstickaren.

Enligt artikeln har Nordens största bilkedja Bilia bestämt sig för att ta sina Volvo- och Renault-annonser från Blocket till Wayke.

Även Upplands motor uppges från och med 1 mars lägga upp alla sina bilar på den nya bilsajten, som enligt Breakit i dag har omkring 43.000 bilannonser.

”Vi tycker det är väldigt kul att se de här förflyttningarna. Nu har vi i stort sett alla Volvohandlare”, säger Waykes vd Martin Fransson till Breakit, som konstaterar att Blocket och systersajten Bytbil därmed får mindre annonspengar.

”Vi har full förståelse för att man som kund vill prova olika kanaler. Det är tråkigt i varje enskilt fall som en kund väljer att inte synas på Blocket, vår ambition är att vara Sveriges marknadsplats för alla som vill köpa och sälja bil. Det har ju naturligtvis skett tidigare att kunder provat andra kanaler och många har valt att komma tillbaka vilket vi ser som ett gott betyg och tydligt tecken på att vi levererar en konkurrenskraftig och effektiv tjänst”, säger Blockets vd Jan Prokopec i en skriftlig kommentar till Dagens PS och fortsätter:

ANNONS
ANNONS

”Vi har i dag cirka 2500 bilhandlare som annonserar på Blocket och vår viktigaste uppgift är att leverera största möjliga värde till alla dessa.  På Blocket säljs det mer än en bil i minuten och vi hoppas så klart att den effektiviteten är något som alla bilhandlare vill ta del av, även de som testar andra kanaler”

För schibsted är Blocket ”en riktig kassako”, konstaterar sajten och förklarar att Blocket omsatte 912 miljoner kronor 2016 och gjorde en vinst på 337 miljoner kronor, inklusive utlämnat koncernbidrag.

Att Wayke, precis som Hemnet, som är störst i bostadssegmentet, byggs upp av egna branschföreträdare är ”ett hot” mot Blocket, enligt en Breakit-källa.

Sajten slår dock fast att Blocket fortfarande har en stark position på bilmarknaden, bland annat genom kopplingen till Aftonbladet. Men Waykes vd Martin Fransson hävdar att sajten ändå har kapacitet att utmana Blocket.

”Ja, det har vi med hjälp av våra delägare, vilket är hela fordonsbranschen. Deras engagemang och marknadsföring av Wayke gör att det verkliga beloppet blir mycket högre än det exakta beloppet som finns just nu i bolaget”, säger Martin Fransson till Breakit, som berättar att bilhandlarna hittills satsat över 100 miljoner kronor på Wayke.