Under rådande pandemi har myndigheters digitala närvaro och service blivit allt viktigare. Här är de fem myndigheter som toppar listan i innovativ kommunikation.

Att nå ut med viktig information till samhället har blivit en större del av många myndigheters uppdrag under den rådande pandemin. Dock har utvecklingen varit ojämn. Topp 100 idag har sammanställt listan på de bästa myndighetssajterna och utsett Sveriges bästa myndighetssajt.

Försäkringskassan

Försäkringskassan blir med sin hemsida den bästa myndighetssajten för andra året i rad.

I grund och botten har Försäkringskassan lyckats med att ta fram en hemsida som hyllas för både sin tydlighet och för att vara modern. Exempelvis fungerar hemsidan väldigt bra för mobilen.

Försäkringskassan lyckades också att snabbt införa coronarelaterade tjänster. På nyhetssidan ”Coronaviruset – det här gäller” uppdaterade Försäkringskassan dagligen med information.

Parallellt med pandemin har e-tjänsterna samlade i ”mina sidor” blivit uppdaterade med nya funktioner. Exempelvis går det nu att dubbelsignera för barnbidrag och merkostnadsersättning.

SMHI

SMHI erbjuder en hemsida som levererar mer än bara väderleksrapporter.

På hemsidan lyfts relevanta artiklar och material fram, ofta kopplade till säsong eller väder.

Samtidigt jobbar SMHI för folkbildning på flera olika sätt. Det går att ladda ner väderdata, läsa forskning och lära sig om klimatförändringar.

Inte nog med det så lyfts sajten av en användarvänlig och tydlig layout.

Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndighetens hemsida har definitivt sett fler användare detta år än tidigare år. Redan innan pandemin bröt ut var myndighetssajten tydlig och lätt att förstå.

ANNONS
ANNONS

Under pandemin har Folkhälsomyndighetens sätt att samla information i olika rutor varit ett effektivt sätt att bemöta informationsbehovet.

Samtidigt har fliken ”Utbrott” underlättat för användare att hitta information om spridning av sjukdom, både i Sverige och i världen.

Tillväxtverket

Tillväxtverket lyckas på sin sajt kombinera en häftig grafisk design med funktioner som är lätta att använda.

Vilket är helt i linje med myndighetens uppdrag att hjälpa svenska företagare att växa.

Ett av myndighetens uppdrag under den rådande pandemin har varit hantering av korttidsarbete. En uppgift som myndighetens sajt har klarat galant genom att förmedla e-tjänster och information på ett effektivt och smidigt sätt.

Verksamt.se

Verksamt.se är ett samarbete mellan Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Tillväxtverket och Bolagsverket som samlar och förmedlar information till den som driver ett eget företag.

Sajten lyckas också med att samla ihop stor mängd relevant information. Med ett tydligt system med flikar kan användaren enkelt söka upp information beroende på i vilket stadie företaget befinner sig i.

I likhet med de andra sajterna har Verksamt.se svarat på frågor och stöttat under pandemin på ett hjälpsamt och tydligt sätt.

Läs mer: Bolagen som investerar i hållbarhet – mitt i krisen [DagensPS.se] »