Fenomenet Clubhouse tog Silicon Valley med storm. Men trots att hajpen kring Clubhouse nu minskar bland användare består investerarnas intresse, rapporterar CNBC.

annons
annons

Den ljudbaserade appen Clubhouse, som fyllde ett år förra månaden, går ut på att lyssnare blir inbjudna till att lyssna på andras konversationer.

Clubhouse blev snabbt en snackis i Silicon Valley när den introducerades, och backades i januari av riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz. I februari började Elon Musk och Mark Zuckerberg använda Clubhouse, vilket ökade den dåvarande hajpen. 

Under måndagen kom också nyheten att Clubhouse tagit in nya pengar till värderingen 4 miljarder dollar. 

Svalt intresse 

Men många användare verkar redan tappat intresse för appen, och medieanalytiker är inne på samma spår. 

”Jag tror att den initiala känslan av FOMO kring att få en Clubhouse-inbjudan och att prova appen har försvunnit”, säger sociala medier-analytikern Matt Navarra till CNBC.

“Vad är poängen?”

“Lockelsen med Clubhouse var att man nästan kunde tjuvlyssna på intressanta konversationer mellan intressanta människor. Men när de intressanta människorna nu har lämnat plattformen, vad är poängen?” säger Timothy Armoo, chef för Fanbytes som hjälper företag annonsera via sociala medier. 

Under Clubhouse första månader laddades appen bara ner cirka 14 miljoner gånger, till skillnad från exempelvis TikTok som laddades ner 500 miljoner gånger under sina första fem månader. 

Värdering på 4 miljarder dollar 

Trots den minskade hajpen har Andreessen Horowitz inlett en ny investering tillsammans med DST Global och Tiger Global Management, som nu tillsammans värderar Clubhouse till 4 miljarder dollar. Detta enligt The Information. 

Mike Butcher, teknikredaktör för TechCrunch, medger för CNBC att han testat Twitters version av Clubhouse, Twitter Spaces, men att han ändå föredrar Clubhouse. Butcher kritiserade bland annat Twitter Spaces för att ha kraschat ett flertal gånger.

ANNONS
ANNONS

Tidigare denna månad rapporterade Bloomberg News att Twitter till och med varit nära på att köpa Clubhouse för 4 miljarder dollar. Samtidigt arbetar Facebook, Spotify och LinkedIn på att skapa sina egna versioner av appen. 

Läs hela artikeln om att intresset för Clubhouse minskar på CNBC.

Läs mer: Spotify satsar på live-ljud och köper sportapp