Instagram blir en allt hetare annonsmarknad för företag.

I takt med att svenska mode- och livsstilskändisars följare strömmar över från bloggar till Instagram flyttar även pengarna efter. Instagramprofiler med omkring 200.000 följare tar mellan 15.000 och 30.000 kronor för att publicera en eller ett par bilder som marknadsför en produkt, enligt en genomgång av Dagens Industri.

”Instagram hetast just nu”

En modebloggare som Kenza Zouiten, med en miljon följare, bör därmed kunna fakturera över 100.000 kronor för en produktplacering på sitt Instagramkonto, konstaterar tidningen.

Babak Faramarzian, vd på byrån Cure Media, som säljer annonskampanjer åt företag som vill nå ut i sociala medier-profilers flöden, bekräftar bilden att Instagram blivit ett allt hetare val för annonsörerna.

”Det är nog Instagram som är populärast just nu bland våra kunder”, säger han till TT.

Problem med dold annonsering

Samtidigt har problemen med dold annonsering flyttat med från bloggarna till Instagram, enligt Lena Leigert, expert på sociala medier och vd på kommunikationsbyrån Kreafon.

”Jag har kontakt med både företag som vill synas i de här kanalerna och instagrammare som blir kontaktade av företag. Och det råder missförstånd på båda sidor. Man får pengar, eller ersättning i form av produkter, för att lägga upp en bild men skriver inte ut vilket företag som ligger bakom marknadsföringen”, säger Lena Leigert.

ANNONS
ANNONS

”En del företag uppmanar direkt Instagramanvändare att inte nämna att det rör sig om reklam”, menar hon.

Enligt marknadsföringslagen ska det tydligt framgå vem som är avsändaren bakom ett reklambudskap.

”Man kan inte kräva av de här unga personerna, som kanske snabbt fått många följare, att de ska ha stenkoll på den här lagen. Men det kan man kräva av företagen”, säger Lena Leigert.

”Unga utnyttjas”

Många av dessa unga instagrammare har inte heller koll på vad deras reklamutrymme egentligen är värt och utnyttjas därför av en del företag som ser en chans att billigt nå ut med reklam, säger Lena Leigert.

Hon får medhåll av internetforskaren Annakarin Nyberg.

”Många har svårt att värdesätta sin trafik. Det är väldigt billigt att köpa innehåll av en minderårig som når ut till hundratusen personer”, säger hon.

Men Babak Faramarzian delar inte bilden av en problemtyngd bransch.

”Jag vet att problemen förekommer. Men inte i stor utsträckning. Vi, liksom våra stora branschkollegor, ser på detta seriöst och långsiktigt. Vi annonsmärker alltid våra kampanjer. Det ger bättre utfall. Smygreklam uppfattas som något negativt av följarna”, säger han.