Ekerö vårdcentral straffades när de införde digitala möten, Nu framförs kritik mot att det krävdes en coronakris för att digitaliseringen skulle ta fart.

Coronaviruset har drivit på en efterfrågan på digitala tjänster. Men när företaget Praktikertjänst Ekerö vårdcentral redan innan krisen digitaliserade möten med en chattfunktion åkte de på en bot på 100 000 kronor från Region Stockholm, enligt Timbro.

”Man kan prioritera en hjärtklappning före en fotvårta, det kan man inte i telefon”, säger Maria Ardstål, dåvarande digitaliseringschef på vårdcentralen, till Timbro.

Anledningen till boten ska ha varit att det anses ha blivit en brist i telefontillgänglighet på vårdcentralen. I reportaget kritiserar tankesmedjan Timbro det politiska systemet för att vara för byråkratiskt.

ANNONS
ANNONS

Nu under coronatider snabbades digitaliseringen på för att undvika smittor på vårdcentraler och sjukhus.

”Vi har strukit kravet om återbetalning för bristande telefontillgänglighet och (tillfälligt) tagit bort kravet ur avtalet för att göra det möjligt för alla vårdgivare att möta patienten på fler olika sätt: chatt, video, telefon eller fysiskt besök beroende på behov”, säger Daniel Forslund, (L), ordförande för Region Stockholms innovations- och utvecklingsutskott.