Dagens PS

Vårdcentralen straffades - nu tar digitaliseringen fart

Digital vård snabbas nu på i spåren av coronakrisen. (Foto: TT)
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 22 apr. 2020Publicerad: 21 apr. 2020

Ekerö vårdcentral straffades när de införde digitala möten, Nu framförs kritik mot att det krävdes en coronakris för att digitaliseringen skulle ta fart.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Coronaviruset har drivit på en efterfrågan på digitala tjänster. Men när företaget Praktikertjänst Ekerö vårdcentral redan innan krisen digitaliserade möten med en chattfunktion åkte de på en bot på 100 000 kronor från Region Stockholm, enligt Timbro.

“Man kan prioritera en hjärtklappning före en fotvårta, det kan man inte i telefon”, säger Maria Ardstål, dåvarande digitaliseringschef på vårdcentralen, till Timbro.

Anledningen till boten ska ha varit att det anses ha blivit en brist i telefontillgänglighet på vårdcentralen. I reportaget kritiserar tankesmedjan Timbro det politiska systemet för att vara för byråkratiskt.

Nu under coronatider snabbades digitaliseringen på för att undvika smittor på vårdcentraler och sjukhus.

“Vi har strukit kravet om återbetalning för bristande telefontillgänglighet och (tillfälligt) tagit bort kravet ur avtalet för att göra det möjligt för alla vårdgivare att möta patienten på fler olika sätt: chatt, video, telefon eller fysiskt besök beroende på behov”, säger Daniel Forslund, (L), ordförande för Region Stockholms innovations- och utvecklingsutskott.

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS