Den palestinska ekonomin är under stark utveckling och betydande investeringar väntas ske under de närmaste åren. Ofta finansierade genom investeringar utifrån. 

Men trots att Sverige historiskt har ett välrenommerat varumärke i Palestina är vi väldigt underrepresenterade när det kommer till handel i regionen. Här har USA och flera andra EU-länder på ett tidigare stadium redan sett potentialen-

Telekomjätten Ericsson finns representerat i området men i övrigt är det relativt tunnsått med svenska investeringar i Palestina.

”Sverige har mycket att hämta i Palestina. Vi ligger i framkant inom flera områden och kan konkurrera med många andra länder som redan etablerat sig”, säger Amjad Aloul.

Swedish Business Week arrangeras av Crossborder Communication och Al-Nasher i samarbete med Näringslivets Internationella Råd (NIR) och Palestine International Business Forum (PIBF). 

ANNONS
ANNONS

En delegation från Sverige kommer under fyra intensiva dagar att genomföra en turné där de besöker olika företag, byggprojekt och institutioner för att sedan delta i en B2B Expo. Här möter de palestinska företag inom samma verksamhetsområden.

Projektet syftar till att hjälpa svenska företag att se potentialen i området, samtidigt som man också vill främja det palestinska näringslivet.

Amjad Aloul på Crossborder berättar att man har identifierat ett antal intressanta områden där tillväxten är under kraftig utveckling. Förutom större bygg- och infrastrukturprojekt, är it-outsourcing en starkt växande marknad. Dessutom finns det stora möjligheter i Palestinas egna industrier för svenska företag, framför allt inom jordbruks-, livsmedels- och stenindustrin.

”Många svenska företag är allt för försiktiga och tror sig se risker med en etablering. Men här handlar det om att det är de lokala palestinska företagen som står för en eventuell risk. De vill ha våra svenska varor och betalar för det”, säger Amjad Aloul.