Dagens Industri skriver om fenomenet Red Hat, mjukvarubolaget som finns i 60 länder och omsätter 7,5 miljarder kronor i år.

ANNONS

Och detta trots att man ger bort sina produkter, en variant av operativsystemet Linux, helt gratis. Jim Whitehurst spår att bolaget går en ljus framtid till mötes, även i en nedåtgående marknad, då kunderna tvingas att ”lämna sin bekvämlighetszon och se sig om efter sätt att spara pengar.

Aktien har de senaste tio åren åkt bergochdal-bana på börsen med en nedgång från 132 dollar i början av 2000 till ynka 3 dollar hösten 2001. Nu är bolaget uppe och nosar på 50-dollarsnivån efter en uppgång i år på några procent.

Whitehurst tror stenhårt på sitt koncept och är dessutom övertygad om att öppen källkod kan appliceras inom många andra branscher, inte minst hälsovård. Det gäller bara att hitta en affärsmodell som stödjer arbetssättet, menar han.

Men hur tjänar då Red Hat sina pengar? Jo, genom att stabilisera sina komplicerade produkter, frysa specifikationerna och garantera support i tio år.

ANNONS
ANNONS

”Att ha en affärsmodell som skapar lönsamhet, även om man bygger på något som är gratis, är viktigt. Vi går mot en informationsbaserad ekonomi och det innebär att det finns fler och fler möjligheter att dra nytta av att information finns i överflöd istället för att se den som något knappt eller otillräckligt”, säger James Whitehurst till di.se.