Många blev kanske förvånade när Google i januari meddelade att mjukvarujättens nya skållheta mobiltelefon Nexus One skulle säljas enbart via bolagets egen webbshop.

Och med all rätta. Inte ens internetfenomenet Google tycks kunna rubba teleoperatörernas dominans. Nu slår mycket riktigt Googles mobilbutik igen.

”Den har förblivit en nischkanal för konsumenter i framkanten, men det står klart att många kunder vill känna på mobilen innan de köper samtidigt som de vill ha ett brett utbud av abonnemangsalternativ”, skriver Googles teknikchef Andy Rubin i ett inlägg på bolagets blogg, enligt di.se.

ANNONS
ANNONS

Under första kvartalet 2010 såldes färre än 60.000 Nexus One i Nordamerika.

”De ska ha heder för att de dödar webbshopen tidigt. /…/ Att sälja en mobil som bygger på mjukvara och internet utan att kunderna får testa och utan att erbjuda subventioner är inte hållbart”, säger Carolina Milanesi, enligt di.se.