Dagens PS

Ovako bygger Sveriges största anläggning för grön vätgas

Ovako i Hofors
Stålbolaget Ovako bygger Sveriges största anläggning för fossilfri vätgas i Hofors. (Foto: Ovako)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 23 juni 2021

Stålbolaget Ovako bygger landets största anläggning för grön vätgas som ska stå klar 2022. Bolaget ska samarbeta med bland annat Volvokoncernen och H2 Green Steel. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ovakos nya anläggning, vid stålverket i Hofors, ska vara på plats i slutet av nästa år.

Anläggningen kommer generera 3 500 kubikmeter fossilfri vätgas i timmen – och användas för att värma stålet inför valsningen.

Ovakos vd Marcus Hedblom är förväntansfull inför sina gröna planer.

“Vi kommer att bygga Sveriges största fossilfria vätgasanläggning och minska våra koldioxidutsläpp med 50 procent”, säger han till Di.

Inleder samarbete

De första investeringarna uppgår till 180 miljoner kronor, samtidigt som Ovako inleder ett samarbete med aktörer som Volvokoncernen och H2 Green Steel.

Planen är att utveckla grön vätgas i Hofors och sedan ta det vidare till samtliga av Ovakos åtta svenska och finska enheter – fram till 2030.

Marcus Hedblom kallar det en “miljardsatsning”.

ANNONS

Medan H2 Green Steel och SSAB-projektet Hybrit satsar på grönt stål, så riktar Ovako in sig på att återanvända järn.

”Vi är inte konkurrenter. Ovako är skrotbaserade och redan helt cirkulära”, säger Marcus Hedblom och klargör:

“Sverige tar på sig ledartröjan tvärs över hela processen.”

Intresset ökar

Han ser det ökande intresset hos kunderna som efterfrågar fossilfritt stål och vill inte vara sen att hoppa på tåget.

”Det är ett kundbehov som vi vill tillfredställa. Vi vill bli först i racet med att erbjuda våra kunder klimatneutralt material.”

Går till Volvo

Vätgasöverskottet kommer bland annat gå till Cellcentric – Volvo och Daimlers samriskbolag för bränslecellsutveckling, som ska använda det till sina testfordon.

ANNONS

”De kommer att drivas med den vätgas som finns över från stålverket i Hofors”, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör på Volvokoncernen.

När EU ställer om till fossilfria vägtransporter fram till 2050 är vätgas en viktig pusselbit. Cellcentric har sagt att man vill se tusen vätgasmackar i Europa till 2030.

”Vi är övertygade om att samhället i stort kommer att använda mycket vätgas framöver och gör ett strategiskt antagande att det kommer att finnas en god tillgång”, avslutar Lars Stenqvist.

Läs mer: Regeringskris hotar grönt stål

 

 

 

 

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS