Senaste nytt

annons

EU-regler för batterier ”mycket svåra att kontrollera”

EU-regler för batterier ”mycket svåra att kontrollera”

De nya EU-regler som är på gång om import av råvaror till batterier kommer bli ”mycket svårt att kontrollera”, menar motorexperten Jan-Erik Berggren.  

ANNONS

Nya EU-regler ska se till att råvaror till elbilsbatterier framställts på ett etiskt sätt. Målet är att sätta en global standard för den snabbt växande batterimarknaden, och framför allt att minska risken för att råvaror bryts med slav- och barnarbete.

”I vår bedömning kommer EU vara den näst största globala marknaden för batterier. Antalet batterier som släpps ut på EU-marknaden och deras betydelse kommer bara att växa de närmaste åren. Deras hållbarhet borde inte släpa efter”, sa EU:s miljökommissionär Virginijus Sinkevicius i november 2020.

Skrivit bok om batterirevolutionen

Men det kommer att bli svårt att förverkliga, menar Jan-Erik Berggren, författare till boken ”Batterirevolutionen – Northvolt och den nya svenska bilindustrin” som kom ut förra året.

Jan-Erik Berggren, som till vardags är journalist med motor som specialområde och skriver för bland annat Expressen och Teknikens värld, säger till den senare tidningen om nya EU-regler för batterier:

”De stora gruvföretagen som vill vara så ansvarstagande tar i praktiken inte alls ett så stort ansvar för situationen i de här mycket fattiga länderna. Jag hoppas att EU lyckas med sitt regelverk men det blir mycket svårt att kontrollera exakt varifrån råvarorna kommer.”

”Frilansande gruvarbetare vanligt”

Under sitt arbete med boken besökte han kopparbältet i Afrika. Tre femtedelar av världens kobolt produceras i Demokratiska republiken Kongo, en råvara som EU väntas behöva stora mängder av framöver, främst till produktion av elbilar där behovet växer snabbt.

ANNONS
ANNONS

”Det är mycket svåra förhållanden och även om gruvfacket på sina håll har en stark position så är frilansande gruvarbetare väldigt vanligt. I det område jag besökte fanns uppskattningsvis 3 000 illegala gruvarbetare som arbetade i dagbrott och även i stängda gruvschakt. Det de här arbetarna bryter säljs och blandas med kobolt från de stora företagen”, berättar Jan-Erik Berggren för Teknikens värld.

Läs mer: EU planerar tuffare krav på batterier – Dagens PS

  • ANNONS
    Annons-banner