Dagens PS

Fyndsajten Fyndiq växer kraftigt – omsätter halv miljard

Fredrik Norberg på Fyndiq
Fredrik Norberg, vd på Fyndiq, vill expandera och bygga ut företaget framöver. (Foto: Fyndiq)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 05 aug. 2021Publicerad: 05 aug. 2021

Fyndsajten Fyndiq erbjuder ett sortiment med en miljon produkter. Ifjol steg omsättningen med 57 procent till över en halv miljard kronor. Samtidigt vill företaget expandera inom Norden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Över 1 700 bolag har sina produkter på Fyndiq som sedan starten 2010 byggt upp sortimentet som består av över en miljon produkter.

”Med miljontals produkter kan vi alltid pricka in trenderna”, säger nuvarande vd:n Fredrik Norberg till Di.

Som namnet antyder ska kunderna kunna fynda på sajten där tidigare vd:n Dinesh Nayar beskrev sajten som ”förströelseshopping av saker du inte riktigt visste du behövde”.

Omsättningen steg kraftigt

Från en omsättning som låg kring 320 Mkr de senaste fyra åren så steg den kraftigt ifjol till 519,5 Mkr.

Det är ökning på 57 procent som enligt Fredrik Norberg beror på att bolaget gjorde en rad förändringar 2019, utöver pandemin som “varit den primära dragaren, då den har skapat en förflyttning till e-handeln”.

”Vi gick tillbaka till att lägga ett stort fokus på vår kärnverksamhet: Att leverera de bästa fynden till de svenska fyndjägarna. Därmed var vi väldigt väl förberedda när pandemin kom och alla började handla mer på nätet.”

Enligt honom gäller det att som e-handlare snabbt anpassa sig med marknaden, som att till exempel vara snabba på att beställa hem munskydd i början av pandemin.

ANNONS

Fyndiq har samma upplägg som Amazon – där externa aktörer säljer sina varor på den digitala handelsplatsen. Trots att Amazon ifjol expanderade till Sverige är Fredrik Norberg inte orolig för konkurrensen.

”Vi tror att vi har en väldigt stark position. Vi fokuserar på fynd till väldigt låga priser – Amazons affärsidé är mer allt för alla.”

Expansion framöver

Planerna att sälja Fyndiq för tre år sedan är inte aktuella längre. Istället är det expansion som gäller.

”Vi ska fortsätta bygga ut verksamheten och expandera i övriga Norden, och sedan får man se vart det tar vägen”, säger Fredrik Norberg och sammanfattar:

“Vårt fokus är – och har alltid varit – att bygga ett lönsamt och fint bolag.”

Läs mer: Besvikelse för Amazon – tillväxten avtar

 

ANNONS

 

 

 

 

 

 

 

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS