Omställningen från dieseldriva lastbilar till eldrivna fordon kan försvaga Volvos position på lastbilsmarknaden. Under AB Volvos kapitalmarknadsdag på torsdagen ska bolaget försöka omvända skeptikerna.

ANNONS

Till skillnad från vad skeptikerna säger, så berättar vd Martin Lundstedt att omställningen till fossilfria lastbilar istället kommer att gynna Volvo.

”Omställningen till fossilfria fordon innebär att vi kommer närmare kunden och får ett större partnerskap. Våra intäkter över ett fordons livslängd kommer att öka med 40-50 procent och vår lönsamhet i lastbilsaffären kommer inte att sjunka i övergången från diesel till eldrivna fordon”, säger Martin Lundstedt till Di inför AB Volvos kapitalmarknadsdag.

Elfordonsmarknaden som länge har stått och stampat på samma ställe – börjar sakta röra sig framåt, inte bara i Sverige utan globalt.

Enligt Martin Lundstedt ska 35 procent av Volvos lastbilar inom tio år vara elfordon – batteridrivna och bränslecellselektriska.

Och det är just batterier och bränsleceller som Volvo fokuserar på. Batteridrivna lastbilar är redan i produktion, medan bränslecellerna ligger längre fram i tiden. Volvo investerar över sju miljarder kronor i ett samriskbolag för att utveckla bränslecellstekniken med sin största konkurrent, tyska Daimler.

”En supermöjlighet”

Hållbarhetskraven ökar hela tiden från investerarna, som vill se företagen fasa ut fossila bränslen. Volvo har tidigare i år fått hård kritik för sin hållbarhetsrapportering från världens största fondbolag Blackrock, och detta ska Volvo nu se till att vända , en gång för alla.

ANNONS
ANNONS

”Vi har ett bra förtroende hos investerarna när det gäller vår underliggande affär, men vi måste se till att de även känner sig trygga med att den här omställningen inte är ett hot – det är en supermöjlighet”, säger Martin Lundstedt.

Läs mer: Volvo Cars gasar – så mycket ökar försäljningen