Dagens PS

Trots corona: Företagare känner mer engagemang

företagare
Företagare känner mer meningsfullhet och engagemang enligt studien. (Foto: Unsplash)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 08 juni 2020Publicerad: 08 juni 2020

En ny studie från visar att svenska företagare känner en högre grad av mening och engagemang efter coronakrisens utbrott. Det är konsultbolaget Winningtemp som jämfört 400 företags attityd till sin bransch innan och efter virusets utbrott. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Attityderna gällande meningsfullhet har ökat med 1,25 procent, medan attityderna gällande ledarskap har ökat med 1,04 procent. Det är värt att understryka att Winningtemp tillhandahåller prestandahöjande verksamhet via artificiell intelligens och att detta utesluter vissa sektioner i företagsbranschen, till exempel småföretagare. Företaget skriver om rapporten i ett pressmeddelande.

Samtidigt som coronakrisen utgör ett dråpslag mot mängder av verksamheter, visar en ny studie ett oväntat resultat: svenska medarbetare trivs bättre på jobbet än innan covid 19-epidemin bröt ut.

“Förväntat oss det motsatta”

Det är företaget Winningtemp, som levererar organisationsstöd med hjälp av artificiell intelligens, som i sina mätningar före respektive under pandemin märkte ett antal tydliga, intressanta och uppseendeväckande förändringar i måendet ute bland företagen.

”Vi förvånades över att vi tyckte oss se en tydlig positiv förändring inom flera av de viktigaste styrområdena som engagemang, delaktighet, meningsfullhet och synen på ledarskap och utveckling – i en tid när vi kanske förväntat oss det motsatta”, säger Mathias Hansson Fredlund som är teknikchef och grundare av Winningtemp.

Samarbete med Göteborgs Universitet

Företaget bestämde sig för att tillsammans med organisationsforskaren Leif Denti vid Göteborgs universitet göra en studie av datan, vilket resulterat i en rapport.

”Även om det självklart är för tidigt att dra långtgående slutsatser av datan från Winningstemps plattform, så finns det ändå ett antal intressanta resultat som går att utläsa av vad medarbetarna på företagen rapporterat”, säger Leif Denti och fortsätter:

ANNONS

”Överlag går det att se medarbetares psykosociala upplevelser på sina arbeten de senaste två månaderna har utvecklat sig åt det positiva hållet jämfört med årets första tre månader. Faktorer som stress, arbetsbelastning, meningsfullhet, egenkontroll och ledarskap visar signifikanta och positiva skillnader i flera branscher. Majoriteten rapporterar också en känsla av ökad meningsfullhet på jobbet. Extra intressant är att detta också går tvärtemot hur trenden ser ut under motsvarande veckor tidigare år”.

Startupbolagen ser ökad delaktighet

Av resultaten framgår att upplevelsen av arbetssituationen ökat åt det positiva hållet med över tre procent bland medarbetare inom energi-, miljö-, och tillverkningssektorn från vecka 1–12 till vecka 13–20 i år.

Bland medarbetare i IT- och teknikföretag har upplevelsen av meningsfullhet ökad med drygt två procent under samma period, medan känslan av delaktighet har stigit med nästan fyra procent bland startup-företagen.

Totalt sett för alla företag ser förändringarna ut så här:

  • Meningsfullhet +1,25 procent.
  • Ledarskap + 1,04 procent.
  • Engagemang + 1,07 procent.
  • Delaktighet + 0,81 procent.
  • Arbetssituation + 1,25 procent.
  • Arbetsglädje – 0,3 procent

 

Läs hela rapporten här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS