Lågprishandeln ökar kraftigt och får en allt större del av svenska konsumenters plånbok. Nu ställer sig även rikingarna i kassakön till lågprishandeln, eftersom det i många fall anses smart att handla lågpris. Sverige har fått flera snabbväxande aktörer inom lågprissegmentet vid sidan av H&M och Ikea. Rusta och ÖoB är två av dessa. Den här utvecklingen börjar också få genomslag på aktiemarknaden.

annons
annons

Financial Times gjorde i februari en gedigen genomgång av den europeiska lågprismarknaden som visade att lågprishandeln växer med hjälp av ökande share of wallet bland förmögna människor. Ingen skäms längre för att köpa ett megapack toapapper för en spottstyver. Dessutom visar FT:s genomgång med stöd av undersökningar från Bain & Company att de synergier som uppnåtts genom konsolideringar på marknaden gett rejäla synergieffekter inte minst inom sourcing. Det har boostat värden på de internationellt stora lågprisbolagen ordentligt.

Svenskarna duktiga

De svenska aktörerna är duktiga på inköp, och under flera decennier har nya generationer av skickliga svenska inköpare och handelsmän blivit allt vassare på att runt om i världen köpa billigt, och sälja vidare billigt i Sverige, fast med en hygglig marginal.

En sådan aktör är ÖoB. Bolagets vd Magnus Carlsson berättar i en intervju med tidningen Market berättar att ÖoB sedan 1950-talet utvecklat en inköpsorganisation i Kina. Den är i dag fullt integrerad i den listade norska lågprisjätten Europris, som äger 20 procent av ÖoB och har en option på resten av aktierna, möjliggör det lägre inköpspriser för Europris, som redan kvartal på kvartal slagit analytikernas förväntningar.

Lång historia

ÖoBs långa historia i Asien borde innebära en stark roll i det inköpssamarbetet man har med Europris tillsammans med finländska Tokmani. Tillsammans har de tre nordiska lågprisdrakarna stora gemensamma volymer som borde kunna leda till ännu lägre inköpspriser på sikt. Men sannolikt med full effekt först vid en fullbordad strukturaffär mellan bolagen.

Enligt Eirik Rafdahl detaljhandelsanalytiker på Carnegie skulle en sådan affär ge möjlighet för Europris aktie att handlas till en högre värdering och andra analytiker menar att med ett trovärdigt geografisk expansionscase kan Europris närma sig en nivå som de internationella lågprishandelskedjorna.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Amazon ska bygga ihop möbler [Dagens PS]