Det talas om eurokris och hot om krasch för valutaunionen.

Men för många svenska företag handlar det just nu mest om vädret.

Efter två ordentliga vargavintrar i rad bävar nu industrin för att det ska bli tredje gången gillt.

”De var betydande”, säger Stig Wiklund till tidningen angående kostnaderna på grund av att järnvägstransporterna inte fungerade.

”Men den stora kostnaden, och den går inte ens att uppskatta, är de affärer vi gått miste om på grund av att kunderna har bytt leverantörer av säkerhetsskäl.”

Befraktarnas kostnader för driftstörningar i godstrafiken de senaste vintrarna är enligt Wiklund kraftigt underskattade.

ANNONS
ANNONS

”Jag är övertygad om att det skulle bli en helt annat reaktion bland politikerna ifall man fick klart för sig vad störningarna kostar för exportindustrin och svensk ekonomi”, säger han till SvD.

Enligt SSAB:s logistikchef Per Bondemark är det dock inte snö och kyla som är det största problemet – utan ”årtionden av eftersatt underhåll och utbyggnad”. Han säger till Näringsliv att det kommer att ta lång tid att bygga bort alla flaskhalsar.