Att vara chef handlar till stor del om relationer, och få saker är så svåra som att jobba med någon man inte drar jämt med. Tidningen Chef listar tips för hur du kan minska risken för att olika störningsmoment sänker prestationen på arbetet. 

Chef har talat med Bosse Angelöw som är författare, docent och socialpsykolog. Han listar tre knep du som chef kan ta till när du jobbar med en anställd som du på ett eller annat sätt stör dig på.

Skilj på personlighet och prestation: Angelöw menar att det viktigaste är att de anställda blir behandlade efter deras prestation, snarare än deras generella personlighet.

”Chefer färgas av deras personliga tyckanden om sina anställa. Och det syns nästan ännu tydligare i de fall där medarbetaren presterar dåligt men ändå blir favoriserad”, säger han till Chef.

ANNONS
ANNONS

Utforska dina egna triggers: Angelöw tipsar om att det kan vara användbart att skriva en lista över medarbetarens negativa och positiva egenskaper. Detta kan vara användbart då de negativa egenskaperna ibland kan bero på något underliggande, vilket man möjligtvis förstår om man utforskar dessa extra.

Om man dessutom reflekterar över personens positiva egenskaper får man en mer helhetsorienterad bild av personen.

Håll masken: Var uppmärksam med kroppsspråket och låt inte de negativa attityder du hyser lysa igenom i din kommunikation.