Resultatet är hämtat från varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index, som listar Sveriges mest hållbara varumärken. 9.500 konsumenter har tillfrågats om hur de anser att Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. 

”Konsumenterna anser överlag att flygbranschen är en ohållbar bransch och det är inte förvånande att Ryanair, som dessutom är ökänt när det gäller deras hantering av sociala frågor, hamnar i botten i år igen. För att bli trovärdiga i konsumenternas ögon måste de skaffa sig substans bakom sin hållbarhetskommunikation”, kommenterar Erik Hedén, Managing Director på Sustainable Brand Insight.

Varumärkena på topp tre från fjolårets undersökning håller sig kvar men byter plats sinsemellan. Förra årets tvåa, Saltå Kvarn, tar sig upp i toppen medan förra årets vinnare, Lantmännen tappar två placeringar till plats 3. 

LÄS MER: Hela rapporten hittar du här »

ANNONS
ANNONS

TIO-I-TOPP

1. Saltå Kvarn
2. Coop
3. Lantmännen
4. Apoteket
5. Ikea
6. Ica
7. Systembolaget
8. Arla
9. Fjällräven
10. Godel

(Källa: Sustainable Brand Index)