Klarnas uppmärksammade reklam med Snoop Dogg dras nu nästan helt tillbaka från företagets kanaler. Detta efter att Konsumentverket under våren drivit en kampanj mot reklamen, som man menar är missvisande.

Få kan ha undgått svenska it-jätten Klarnas samarbete med rapparen Snoop Dogg, som utmynnat i flera reklamfilmer där rapparen tar rollen som en sorts extravagant middagsvärd.

Några månader efter att reklamerna lanserades öppnade dock Konsumentverket ett ärende mot företaget, skriver DI Digital. Först tidigare i oktober sågs tvisten som avslutad, efter att Klarna intygat att man inte kommer använda reklamerna med Snoop Dogg i marknadsföringen till sina svenska kunder.

Den faktor Konsumentverket hade invändningar mot var enligt Di Digital att man bröt mot stadgarna om ”måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen”.

ANNONS
ANNONS

Bland annat ansåg man att en av reklamerna, där rapparen ligger i en stor säng och säger att han kan slappna av för att han kan betala för ”allt det här” senare, ger en missledande och felaktig bild av vad det innebär att betala med kredit.

Klarna bestämde sig tidigt för att avsluta TV-kampanjen, men det var först tidigare i oktober som de, efter regelbundna påtryckningar från Konsumentverket, såg sig som tvungna att helt avstå från att rikta kampanjen mot en svensk publik.

Detta innebär att man inte riktar Youtube-reklamerna mot sin svenska publik och avslutar kampanjen på sin hemsida och via mail.