Ser bara fördelar med en sammanslagning. ”Det skulle bli slagkraftigt både industriellt och finansiellt.”

Dagens Nyheter intervjuar norrmannen Jan Petter Sissener, 65 år, frispråkig investerare och fondförvaltare. Han sticker ofta ut hakan får känslorna i svall i hemlandet. Norge alltså – Sveriges grannland.

Om Jan Petter Sissener får som han vill blir det en fusion mellan Sverige och Norge.

”Det hade varit ett förnuftigt sätt att möta framtiden. Vi har inga Wallenbergare i Norge, men vi har pengar och ni har industrin. Det skulle bli slagkraftigt både industriellt och finansiellt. Och så är vi så lika”, säger han i DN-artikeln.

Den luttrade finansmannen har upplevt många finanskollapser, berättar han.

Mer osäkert än vid tidigare krascher

”Jag har varit med om många krascher, it-bubblan som sprack, finanskrisen 2008 och kraschen 1987. Skillnaden de gångerna var att vi kunde räkna på konsekvenserna. Det kan vi inte göra i dag. Du vet inte om det kommer en andra våg av smittan. Du vet inte hur folks beteende förändras”, säger han  till DN där han också – utan omsvep – tillstår att han är klimatskeptiker.

ANNONS
ANNONS

Han tror, säger han, att det saknar betydelse om Norge med sin starka oljemarknad – även i energi- och gassektorn är Norge framgångsrikt – testar att köra gröna linjen. Det skulle bara förstöra konkurrenskraften för de norska företagen, resonerar han.

Ingen hopp om kraschade bolag – och han totalsågar Norwegian

Han har heller inga förhoppningar om att företag som nu dukar under i spåren av coronakrisen kommer tillbaka, exempelvis i restaurangnäringen.

”Folk kommer att använda mindre pengar till restaurangbesök. Jag tror de blir mer försiktiga”, säger Jan Petter Sissener, som heller inte har några förhoppningar om en snabb comeback för ekonomin på grund av den rådande osäkerheten kring pandemin.

Jan Petter Sissener har, framgår det i DN, varit aktiechef i Alfred Berg ABN Amro Bank och globala aktiechef i Kaupthing Bank.

Han är grundare och huvudägare i Sissener AS, som förvaltar Canopus fonder.

I slutklämmen av artikeln ger han även sin syn på det inhemska lågprisflygbolaget Norwegian, som varit nära att krascha i spåren av coronakrisen. Han hade helst sett att bolaget sålts till British Airways, säger han och förklarar att han ogillar företag som inte lyckats bygga upp en buffert och som i Norwegians fall i dag hukar under skulder.