Industriplatsen Ortviken i Sundsvall gör två olika miljardinvesteringar genom SCA och Renewcell. ”Idén är att den ena industrins restprodukt blir den andra industrins råvara” säger Björn Lyngfelt, kommunikationschef på SCA.

ANNONS

Skogsbolaget SCA har stadigt sett efterfrågan på tryckpapper minska med mellan 5 och 10 procent per år, och under pandemin rasade den ytterligare.

Redan i augusti ifjol uppgav bolaget att tryckpapperstillverkningen i Ortviken lades ned och 800 jobb försvann.

Hoppfull framtid

Men nu kan vissa av de jobben komma tillbaka.

Produktionen av CTMP, en kemiskt förbehandlad termomekanisk massa, tillverkad från flis av gran och björk, flyttas från Östrand till Ortviken.

CTMP innebär att vedflisen mjukas upp med kemikalier och  mals ned. Den färdiga massan blir sedan mellanskikt i kartong, bokpapper, blöjor, hushållspapper, med mera.

”Fibern har väldigt fina absorberande egenskaper. Kartong är också ett segment som växer på grund av e-handeln”, säger projektchefen Håkan Wänglund, till Di.

ANNONS
ANNONS

Enligt SCA rör det sig om en grön satsning, på 1,45 miljarder kronor, eftersom träbaserade produkter kan minska fosilberoendet. Överblivna grantoppar vid virkesproduktion ska förvandlas till CTMP.

”Idén är att den ena industrins restprodukt blir den andra industrins råvara och totalt har vi ett industrisystem som tar vara på hela trädet så väl som möjligt”, säger Björn Lyngfelt.

Återvinner textil

Ett annat bolag som storsatsar på Ortviken är Renewcell som satsar 1,2 miljarder kronor och bygger en produktionsanläggning för återvinning av textil. Samtidigt kommer många av de nyanställda från SCA.

Renewcells vd Patrik Lundström är hoppfull inför det nya projektet.

”Utifrån vår massa kan vi göra 100 procent återvunnen textil med jungfrulig kvalitet. Och det är ingen som har gjort det tidigare”, säger han.

Tillverkning av kläder är väldigt resurskrävande och enbart en procent insamlad textil återvinns till ny textil, enligt Patrik Lundström.

ANNONS
ANNONS

”Vi får sådant oerhört intresse från varumärkena. Det är inte vi som ringer dem utan de som ringer oss. Alla varumärken ser ju problematiken”, säger han och klargör:

”Vi har matskam och flygskam och när vi börjar ha hållbara kläder i butikerna då kommer vi också få klädskam.”

Läs mer: Di ger en säljrekommendation för Renewcell