I dag lanserar Amazon sin plattform för svenska företagare. E-handelsjätten låter bolag skapa konton för 410 kronor per månad och tar därefter en provisionsavgift. ”Vi är glada över att kunna erbjuda den här möjligheten för svenska företag”, säger Amazons vice direktör i EU Alex Ootes. 

Svenska företag kan registrera konton på Amazon för en månadsavgift på 410 kronor. Därefter följer avgifter på minst 10 kronor för mindre bolag och en procentuell avgift per såld vara för större bolag.

”Vi är glada över att kunna erbjuda den här möjligheten för svenska företag, stora som små, att sälja på Amazon.se och nå en större målgrupp, både lokalt och utomlands, samtidigt som vi ökar utbudet för våra svenska kunder”, säger Amazons vice direktör för expansion i EU Alex Ootes i ett pressmeddelande.

”Utbud, pris och bekvämlighet kommer att vara de viktigaste drivkrafterna för användarupplevelsen på Amazon.se och här spelar svenska företag en nyckelroll”, säger han vidare.

Tar en 15-procentig avgift på datortillbehör

Exempel på Amazons försäljningsavgifter är en 15-procentig avgift per såld vara för dator- och elektroniktillbehör under 1050 kronor.

För matvaror under 105 kronor tar bolaget en avgift på 8 procent per såld vara.

Hantverkarverktyg är belagda med en avgift på 12 procent per såld vara.

Mindre bolag (bolag som säljer mindre än 40 produkter per månad) betalar 10 kronor per såld vara plus den procentuella avgiften.

ANNONS
ANNONS

Runt 60 procent av alla varor som köps på Amazon säljs via bolagets registrerade samarbetsbolag, skriver företaget.

Läs om försäljningsvillkoren på Amazon här.

Läs mer: Så överlever du i en post-Amazon bransch [Dagens PS]