Äntligen har det vänt för den svenska fordonsindustri. I alla fall om man får tro DI:s rundringning till svenska leverantörer.

Orsaken till uppsvinget är dels minskad osäkerhet kring ägarbilden i Volvo PV och Saab Automobile, dels ökande volymer. 

”Vi levererar allt mer till Volvo PV, men lastbilsföretaget Scania ökar också sina beställningar”, säger Dan Persson, vd för bilsäkerhetsbolaget Autoliv Sverige, till tidningen.

För att hinna med alla beställningar har han fått lov att återanställa 15 personer som tidigare sagts upp. Dessutom tar Autoliv Sverige in 35 personer från bemanningsföretag för att skruva upp tempot i fabriken i Vårgårda. Autoliv Electronics, som startat ett omfattande utvecklingssamarbete med Saab Automobile, anställer samtidigt ett tiotal ingenjörer i Linköping.

På krisdrabbade Plastal Industri, som tillverkar stötfångare, har man sett ökningar under hela våren, liksom Göteborgsbaserade Finnveden, som tillverkar plåtkomponenter och fästelement. Omsättningen har ökat med 20 procent sedan ifjol och Finnveden har enligt koncernchef Johan Westman vänt från förlust till vinst under första kvartalet i år.

Hans Linnér, vd för metallfabriken Ljunghälls, konstaterar att lönerna har rusat i Kina samtidigt som man i Sverige har ”bantat och rationaliserat”.

ANNONS
ANNONS

”Det har resulterat i att vi fått beställningar från Ericsson i konkurrens med kinesiska leverantörer”, säger han i artikeln.

Näringsminister Maud Olofsson är glad över att bara 7 av 28 miljarder kronor i regeringens stödpaket till fordonssektorn behövt användas.

”Krisinsatsernas tid är förbi”, säger hon till DI.

Svenåke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, är dock kritisk till hur regeringen handskats med krisen. 21 bolag har gått i konkurs och åtta har satts under rekonstruktion.

”Några av dem hade säkert kunnat räddas om reglerna för undsättningslånen varit bättre utformade”, säger han till tidningen.

ANNONS
ANNONS