Kan ha ”trollat fram” 330.000 svenskar ur tomma intet.

Samtliga företag som använder Facebook som marknadsföringskanal utlovas en estimerad räckviddssiffra för den investerade pengen i en reklamkampanj. Men nu menar sajten Breakit att den sociala mediejätten kan ha blåst upp siffrorna rejält i Sverige.

Enligt artikeln utlovas exempelvis en potentiell räckvidd på 1,5 miljoner mottagare om man vill nå samtliga svenska Facebook-användare mellan 15 och 24 år med ett budskap. Problemet? I Sverige finns det i dag endast 1,17 miljoner folkbokförda i den åldersgruppen. Liknande diff hittar man också i flera andra åldersgrupper. Glöm inte heller att Mark Zuckerberg sannolikt inte lyckats snärja varje svensk som Facebook-användare, påpekar Breakit.

”Det innebär att Facebook har hittat 330.000 personer i Sverige, som inte existerar enligt SCB:s siffror.”

ANNONS
ANNONS

Breakit har sökt Facebooks svenska kontor utan framgång men hänvisar till bolagets allmänna information som förklarar glappet i statistiken med att personer som tillfälligt befinner sig i Sverige – och inte finns med i SCB:s statistik – kan förekomma. Men att den siffran skulle vara så stor som 330.000 personer, ser inte Breakit som troligt.

”I botten finns det faktum att reklamköparna helt enkelt måste lita på att de siffror som Facebook presenterar stämmer”, skriver sajten.

Facebook har tidigare hamnat i blåsväder internationellt för att i flera fall ha blåst upp användarstatistik.