Konsumentverket  (KO) stämmer nu guldbolaget Guldbrev för vilseledande marknadsföring. I företagets reklam framgår inte hur mycket kunder får betalt för guldet de skickar in. Dessutom uppmanar företaget till en snabb affär på ett omotiverat sätt, menar KO.

Priserna som visas i reklamen gäller enbart om det är en påtagligt stor mängd guld som skickas in till företaget på en väldigt kort tidsperiod. Kontentan blir att det är svårt att veta hur mycket man som kund kommer att få betalt för sitt guld, skriver KO.

För att få de villkor som står i reklamen ska kunden skicka in 300 gram guld senast dagen efter kunden får utskicket till sig, skriver Dagens Juridik. Som en jämförelse väger en vigselring och ett par örhängen 5 gram.

ANNONS
ANNONS

”Det är lätt att tro att man ska få ett visst pris för sitt guld, men det visar sig när man väl skickat in guldet att Guldbrev inte alls vill betala så mycket. Det här vilseleder konsumenterna”, säger Pär Magnusson, processråd vid KO i ett pressmeddelande.

Över 100 konsumenter har anmält Guldbrev till KO, som nu kräver att företaget ändrar sin marknadsföring.

Läs mer: Konsumentverket kritisk till lånejämförelsesajter [Dagens PS]