Försäljningen av elbilar fördubblades i juli, jämfört med samma period i fjol. Samtidigt märks ett ökat intresset för rena elbilar hos företagen.

Var sjunde ny bil är eldriven i Sverige. Bilhandeln har återhämtat sig och ökat med 28 procent sedan årsskiftet, jämfört med katastrofsiffrorna förra våren.

Företagen vill ha elbilar

Samtidigt efterfrågar företagen elbilar i allt större utsträckning.

”Många företag ser över sina bilpolicys för att få in elbilar”, säger Malin Malm, försäljningschef på Leaseplan till Di.

Enligt henne handlar det om ett snabbt skifte till elbilar ”och genom att räkna in total­kostnaden för service och drivmedel är det fler som låter sina anställda välja rena elbilar”.

Och just kostnaden väger tungt för många sedan justeringen av bonus ­malus­-systemet den 1 april som medförde högre skatt för bensin- och dieselbilar, lägre bonus för laddhybrider och höjd bonus för rena elbilar. Elbilar stod för 40 procent av laddbara bilar i Sverige i juli, vilket är en fördubbling mot samma månad i fjol.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt kan de nya regeländringarna slå hårt mot förmåns­bilarna – där den senaste regeländringen den 1 juli innebär höjda för­månsvärden för de flesta för­månsbilar. I snitt innebär det en höjning med 25 procent.

Här för att stanna

Att elbilarna är här för att stanna och systemet med förmånsbilar kommer finnas kvar trots högre kostnader, är dock en självklarhet enligt Mats Silfver, Sverigechef för leasingbolaget Autolease.

”Visst finns det en risk för inbromsning, men samtidigt har utbudet ökat mycket så jag tror verkligen att det elek­triska skiftet sker nu”, säger han och klargör:

”Det finns elbilar i alla segment och för alla plånböcker.”

Läs mer: Ras för bilmarknaden i juli – vände ner kraftigt

ANNONS
ANNONS