Dagens PS

SJ går som tåget – mer punktligt enligt vd

SJ.s rapport innehåller flera starka siffror. Tågförseningarna minskar och kunderna är mer nöjda, enligt vd. (Foto: TT)
SJ.s rapport innehåller flera starka siffror. Tågförseningarna minskar och kunderna är mer nöjda, enligt vd. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 13 feb. 2020Publicerad: 13 feb. 2020

SJ redovisar ökande omsättning men lägre vinst under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Omsättningen steg 7,7 procent till 2 308 miljoner kronor (2 142).

Rörelseresultatet blev 186 miljoner kronor (208), med en rörelsemarginal på 8,1 procent (9,7).

Resultatet efter skatt blev 132 miljoner kronor (150), en minskning med 12,0 procent mot föregående år.

För hela 2019 ökade rörelseresultatet till 772 miljoner kronor (468) medan nettovinsten blev 619 miljoner kronor (389).

Under året blev punktligheten för SJs tåg den högsta sedan det branschgemensamma målet på 95 procent fastställdes 2013.

“Vi har under flera år lagt stor kraft på att komma tillrätta med punktlighetsproblemen och det är väldigt roligt att vi nu ser effekterna av det. Och vi klarade detta trots den ökade trängseln på spåren – nu behöver vi helt enkelt mer järnvägskapacitet. Faktum är att vår punktlighet är avsevärt bättre än flygets på samtliga sträckor där vår trafik har konkurrens av inrikesflyget. Att vi under året har förbättrat vår punktlighet har påverkat kundnöjdheten på ett tydligt sätt”, säger SJs vd Crister Fritzson.

SJ, MkrQ4-2019Q4-2018Förändring
Nettoomsättning2 3082 1427,7%
Rörelseresultat186208-10,6%
Rörelsemarginal8,1%9,7%
Nettoresultat132150-12,0%

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS