Ica ökar sin försäljning med 0,9 procent i september jämfört med motsvarade månad i fjol. Det uppger dagligvarujätten i ett pressmeddelande.

ANNONS

Ica skriver att Ica-butikernas försäljning uppgick till 10,3 miljarder kronor exklusive moms, en ökning med 0,9 procent jämfört med samma månad i fjol.

I jämförbara butiker ökade försäljningen med 0,6 procent, framgår det.

Kalendereffekten i september bedöms uppgå till 0,2 procent.

Under årets nio första månader, januari-september, ökade Icas försäljning med 1,4 procent – jämfört med samma period i fjol – till drygt 98,5 miljarder kronor.

Det finns 1 266 Ica-butiker i Sverige och de aktuella siffrorna visar att Maxi Ica stormarknad går bäst.

Maxi Ica är storsäljaren

I september ökade Maxi Ica stormarknad försäljningen med 1,8 procent till knappt 3,3 miljarder kronor.

I augusti uppgick Ica-butikernas totala försäljning till 11,2 miljarder kronor medan försäljningen i jämförbara butiker minskade med 0,1 procent.

Dagens PS berättade för några veckor sedan att missnöjet jäser bland Ica-handlare, som känner sig överkörda av ett toppstyrt Ica Sverige.

ANNONS
ANNONS

Oron är stor enligt Dagligvarunytt att förlora marknadsandelar till lågprisjättar som Willys och Lidl, båda ägda av konkurrenten Axfood, uppgav Di. 

”Det är dags för Ica att agera. Det var en miss att skrota Rimi (Ica-ägda låg- prisbutiker, Di:s red. anm). Fältet lämnades fritt till Lidl och Netto och nu kommer Willys”, sade en Ica-handlare som uttalade sig anonymt.

Läs även: Ica-ägare mångmiljonärer på dina matinköp [Dagens PS]