Professor på Stanford säger att det inte är bra när företag får slut i sina varulager. Effekten kan bli förödande, menar han.

”Vi har ju haft krig, naturkatastrofer och andra mänskligt orsakade kriser. Alla sådana händelser leder till piskliknande effekter”, förklarar Stanfordprofessorn Hau Lee i Dagens Nyheter.

Han är, skriver tidningen, en av världens främsta experter på distributionskedjor och under pandemin har världen upplevt både brist på toapapper och munskydd, och nu den pågående halvledarbristen som slår hårt mot industrin, särskild fordonsindustrin.

”Tomma lager inte bra”

Även trallvirke är en bristvara med lång väntetid på frakter från Kina, konstaterar DN.

”Företag har börjat lära sig att helt tomma lager inte är bra. Ren och skär ’just in time’ fungerar inte, man måste ha marginaler”, slår Stanfordprofessorn fast i artikeln.

Om vi håller oss till bristen på mikrochip inom fordonsindustrin utlöser den en dominoeffekt där fordonbolag lägger extra beställningar på grund av väntan, vilket leder till en ännu större brist och väntan.

Bygga kapacitet viktigt

För att rida ur stormen krävs det enligt experten att information går ut i alla led, men större lager behöver inte vara receptet alltid.

”En lärdom från pandemin är vikten av att snabbt kunna bygga kapacitet för att lösa problem. Kapacitetsbyggande kompetens, kallar jag det”, säger Hau Lee till DN.

ANNONS
ANNONS

Sveriges näringsminister Ibrahim Baylan (S) har tidigare att EU:s plan på att lösa halvledarkrisen med subventioner är en farlig väg att gå. ”Protektionism är livsfarligt”.

Läs även: Halvledarkrisen på väg att utlösa tredje världskriget? [DagensPS.se] »