Dagligvaruhandeln fortsätter att gå starkt och noterade en försäljningsökning med 8,3 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Matbutiker vinnare i coronapandemin
Mest läst i kategorin
Kalendereffekten var 1,4 procent och justerat för det var tillväxten alltså 6,9 procent.
“Försäljningstillväxten för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året. Den huvudsakliga förklaringen är coronapandemin och att vi äter fler måltider hemma istället för på restaurang”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning var upp 6,0 procent medan försäljningstillväxten inom e-handel var 83,7 procent. Hemleverans ökade med 51,8 procent och upphämtning i butik med 142,4 procent.
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.