”Skrattretande”, skriver en kvinna på Facebook. Men jättens vd förstår inte kritiken. ”Nej, inte alls.”

Bjurfors är en av de största privata aktörerna på marknaden. Bolaget har funnits sedan 1965.

I en stort uppslagen annons i pressen skroderar nu den snart 53-åriga mäklarbjässen: ”Vi nöjer oss bara med de bästa”.

På annonsbilden syns en kvartett kostymklädda, vita män och många undrar förstås var kvinnorna och invandrarna tagit vägen – om de existerar i Bjurfors värld över huvud taget.

I ett argt inlägg på Facebook skriver en användare att Bjurfors framstår som ”tondöv i känsliga valtider”.

Ytterligare en annan efterlyser mäklarens mångfaldspolicy.

Men Fredrik Kullman, som är vd på Bjurfors Stockholm, ett av tre bolag i koncernen Bjurfors Sverige AB, kan inte se något fel med annonsen. Han anser att kritiken är grundlös och ”inte ger någon rättvisande bild” av Bjurfors.

Du tycker inte att reklamen känns förlegad?
”Nej, inte alls”, säger Fredrik Kullman till Dagens PS.

Men fyra vita män i skjorta och slips, förstår du inte reaktionerna och att folk undrar var kvinnorna och invandrarna är?
”I Bjurfors är förmodligen en majoritet av medarbetarna kvinnor. Vår besättning motsvarar befolkningen i sin helhet”, hävdar Fredrik Kullman och förklarar att annonsen endast visar vilka som tagit över ansvaret för två av bolagets kontor (på Östermalm/Lidingö och i Bromma), som drivs på franchisebasis.

I Bjurfors Stockholm, där Fredrik Kullman alltså är operativ chef sedan i början av augusti förra året, lyser kvinnorna helt med sin frånvaro i styrelsen. Medelåldern på de manliga befattningshavarna, som även representerar moderbolaget Bjurfors Sverige AB, är 50 år.

De senaste två årsboksluten i Bjurfors Stockholm (2016 och 2017) visar röda siffror. I fjol blev exempelvis resultat efter finansnetto en förlust på 561.000 kronor och året dessförinnan blev förlusten 420.000 kronor efter finansnetto.

Bjurfors-koncernen – som även har kontor på Franska rivieran och i Spanien – har enligt egen uppgift cirka 470 medarbetare. Under karriärfliken ”typiska bjurforsare” i menyn på företagets hemsida är det en blandning av kvinnor och män, det är ungefär varannan damernas och knappast tal om någon könsdiskriminering.

Däremot har endast fyra av de 94 personerna på bild utländska namn. Resten av medarbetarna som lyfts fram i teamen från de stora kontoren i Stockholm, Göteborg och Öresundsregionen har svenskklingande namn.

Dagens PS konfronterar Fredrik Kullman med detta faktum och frågar varför inte fler ”typiska bjurforsare” är invandrare.

ANNONS
ANNONS

”Det kan jag inte svara på, men vi tycker att mångfald är bra.”

Förstår du att er annons river upp känslor?
”Både ja och nej, jag kan förstå det om man tittar på en enskild annons men inte om vi ser till helheten.”

Men ni är en stor aktör i branschen och köper annonsplats för miljontals kronor per år i de stora mediekanalerna – borde ni inte föregå med gott exempel?
”Jag förstår fortfarande inte…man tar det här ut sitt kontext och rycker ut en bild. Vi kommer att presentera nya annonser som ibland är etniska och ibland inte. Jag har sett den här annonsen och tycker att den är bra.”

Dagens PS har också pratat med en av mäklarna som figurerar i den uppmärksammade annonsen. Han har själv inte tänkt på att den kan ge en märklig bild av Bjurfors attityd till mångfald och jämställdhet.

”För mig låter det väldigt snedvridet”, säger den manlige mäklaren.

Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet (FMF), har däremot svårt att förstå varför Bjurfors går ut med en sådan här annons.

”Jag vet inte varför Bjurfors gör så, jag tänker att vi i mäklarkåren ska spegla branschen. Och den består av både män och kvinnor med olika bakgrunder.”

”Det är generellt viktigt att branschen uppvisar en rättvis bild. Branschen består av både män och kvinnor och den kompetensen ska absolut lyftas fram”, betonar Carolina Stegman och får medhåll av Björn Wellhagen, vd för Mäklarsamfundet, som i ett mejl till Dagens PS ger följande kommentar:

”Jag har inte sett annonsen innan du gjorde mig uppmärksam på den. Fördelningen mellan män o kvinnor är jämn i branschen, det är något som vi gärna framhåller som positivt. Vi hoppas att såväl enskilda mäklare som företag ser mångfald som en konkurrensfördel.”

I sociala medier fortsätter debatten rasa kring Bjurfors, enligt mångas uppfattning, osmakliga annons.

”Otroligt dålig retorik i samband med den bilden”, anser någon.

Fotnot:
Den som anser att reklam är diskriminerande mot kön eller nationalitet kan vända sig till Reklamombudsmannen. Privatpersoner, företag och andra organisationer kan anmäla reklamen och få den prövad om den strider mot Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler).

Läs även: Större missnöje med mäklare – lockpriserna retar mest [TT / Di] >

Läs vidare: ”Toppmäklare misstänks ha svindlat pensionär” [Dagens Industri] >