Klädjätten H&M har inte utvecklats som man önskat och bolaget har insett att marknaden är besviken. Att verka i en miljö med kvartalsvis avrapportering har varit utmanande då man vill ha ett långsiktigt fokus, påpekade H&M:s styrelseordförande Stefan Persson när han inledde bolagets kapitalmarknadsdag med att utlova transparens i bolagets framtida strategi.

I samband med kapitalmarknadsdagen – som Dagens PS berättade om även i morgonbrevet – avslöjade klädbolaget hur onlineförsäljningen utvecklats, något som tidigare varit hemligt. Under dagen ska bolaget berätta mer i detalj om varumärkenas utveckling samt satsningen på onlinehandeln. Stefan Persson lyfte särskilt fram varumärket COS.

“COS har utvecklats väl och det är dags att öppna upp och berätta mer om det samt onlinemarknaden”, sade han.

ANNONS
ANNONS

H&M-vd:n Karl-Johan Persson anser att bolaget är väl positionerat och är lönsamma i både butik och online men medger att bolaget gjorde vissa misstag under andra halvåret 2017.

“Men det är bra att vi vet om vad vi gjorde för fel och att vi vet hur vi ska förbättra oss”, sade han.