Dagens PS

Försäljningstapp för hemfixarkedjan

Hemfixarkedjan Clas Ohlson uppges vara väl positionerade för att använda omnikanalmodellen i e-handelsbranschen. (Foto: TT)
Hemfixarkedjan Clas Ohlson uppges vara väl positionerade för att använda omnikanalmodellen i e-handelsbranschen. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 15 nov. 2019Publicerad: 15 nov. 2019

Hemfixarkedjan Clas Ohlsons totala försäljning minskade med 1 procent i oktober jämfört med föregående år. Försäljningen online påverkades av en uppgradering av e-handelsplattformen och minskade med 8 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den totala försäljningen uppgick till 744 miljoner kronor (755), vilket motsvarade en organisk minskning om 1 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 1 procent.

För de nordiska länderna ökade försäljningen med 1 procent, vilket motsvarade en organisk ökning om 2 procent. Försäljningen online minskade med 8 procent till 37 miljoner kronor (40) och påverkades under månaden av en planerad uppgradering av e-handelsplattformen i mitten av oktober som tillfälligt medförde minskad trafik till sajten.

Tidpunkten för uppdateringen valdes för att ge bästa möjliga förutsättningar för de viktiga försäljningsmånaderna november och december. Uppgraderingen ger en förbättrad kundupplevelse i såväl mobil, platta som dator, samt en mer skalbar plattform som möjliggör en snabbare utvecklingstakt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS