Drömmen slog in. Soffbordet gjort av en lastpall tog marknaden med storm och i år räknar Reforma med en försäljning på över 60 miljoner kronor.

”Vi vill reformera branschen genom att bygga ett klimatsmart storbolag”, säger bolagets operativa chef och medgrundare Anna-Klara Jönsson till Di Digital.

Tillväxten i bolaget beskrivs som explosiv och hållbarhetstänket genomsyrar affärerna där omsättningen – trots pandemin – under förra året ökade med 220 procent till 43 miljoner kronor.

I år siktar bolaget, som även har en norsk och tysk sajt, på att spränga 60 miljonersvallen med sin försäljning.

Den fantastiska entreprenörshistorien startade 2010 när Linnea Sweijer var nyutexaminerad ekonom från Handelshögskolan med en traineeplats på Schibsted, berättar Di Digital.

Eftersom designmöbler var så dyra började hon tillverka möbler själv i källaren.

ANNONS
ANNONS

Lastpallen blev ett soffbord

”Jag har alltid älskat vintagemöbler, så jag började montera ben på en lastpall som blev ett soffbord, och lade betongskivor på ben och fick ett matbord. Men låt oss kalla en spade för en spade – jag är ingen möbeldesigner. Det var fyra soffben på en träskiva”, skrattar Linnea Sweijer i Di Digital-intervjun.

Snart gick djungeltrumman om de källartillvekade möblerna, som Linnea i samma veva började annonsera ut till försäljning på Blocket.

Det gick så bra att hon några år senare drog i gång aktiebolaget Reforma. Det var 2013 och fem år senare, 2018, kom Anna-Klara Jönsson
in i matchen som operativ chef och delägare.

Anna-Klara var då nybliven ekonom och drevs av ett stort miljöpatos efter studietiden i Uppsala.

Hon fortsatte på Reformas redan inslagna hållbarhetslinje och tillsammans med Linnea blev beslutet att ”hela verksamheten skulle bli så klimatsmart som möjligt”.

Utsläppen ska ner!

Sagt och gjort. Möblerna i det egna varumärket består i dag till stor del av återvunnet material, man använder även innovativa textilier, dessutom räknar bolaget på utsläppen som rör transporter och material, och produktion har flyttats hem från Asien till Europa.

ANNONS
ANNONS

”Från 2019 till 2020 minskade utsläppen per utskickad kilo möbel med 30 procent, och de utsläpp vi inte lyckas påverka klimatkompenserar vi. Många företag ser klimatkompensation som ett sätt att avskriva sig ansvaret för att minska utsläppen, men vår strategi börjar i andra änden. Vi ser utsläppen som kostnadsposter – de ska ner. Vi är långt ifrån klara med vår hållbarhetsresa, men är stolta över det vi har åstadkommit hittills”, säger Anna-Klara Jönsson till Di Digital.

Läs mer om succén på Di Digital. Om utlandsexpansionsplanerna. Om att man hittills inte tagit in en enda extern krona i kapital, men funderar på att göra en finansieringsrunda. Om Reformas inrednings- och hållbarhetstänk, om bolagets betyg på konsumentsajten Trustpilot.

Läs även: 29-årig svensk börsmiljonär: Alla kan lyckas [DagensPS.se] »