Dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under november, enligt det nya indexet från Svensk Dagligvaruhandels och HUI. Kalendereffekten var noll.

Butiksförsäljningen var upp 3,7 procent medan e-handeln ökade 16,2 procent.

”Butikshandeln hade i november högre tillväxt än vanligt medan e-handeln haft något lägre tillväxt än vanligt de två senaste månaderna. Tillväxten i dagligvaruhandeln höll i november i stort sett samma takt som inflationen och befolkningsutvecklingen”, säger Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

ANNONS
ANNONS

Den ackumulerade tillväxten hittills i år för dagligvaruhandeln är på 3,2 procent. För butiker är den upp 2,8 procent och för e-handeln 21,8 procent.

Månad Förändring, procent
november, 2019 4,0
oktober, 2019 4,2
september, 2019 3,2
augusti, 2019 3,8
juli, 2019 3,5
juni, 2019 2,1
maj, 2019 0,9
april, 2019 10,6
mars, 2019 -2,5
februari, 2019 3,0
januari, 2019 2,7