Dagens PS

Storytelling ger lyckad e-handel under corona

En berättelse som verkligen fångar läsaren är extra viktig i dagens medieutbud.(Foto: Nong Vang/Unsplash)
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 07 apr. 2020Publicerad: 06 apr. 2020

I dagens värld gäller det inte enbart att slänga ut en produkt för marknadsföring. Man måste skapa en känslomässig kontakt med konsumenten för att stå ut i konkurrensen. Speciellt i coronatider är folk beroende av bra storytelling.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med den gamla affärsmodellen kunde folk bara titta i katalogen eller affären och välja ut den produkt man ville ha, men i en ny värld har kunden har alla möjligheter i världen att göra research om olika produkter i olika affärer innan ett beslut måste tas. Samtidigt dränks konsumenten av erbjudanden via e-mail, annonser och annan reklam. Speciellt när fok är hemma under coronatider har de kanske mer tid att vara uppmärksamma på olika erbjudanden.

Storytelling handlar helt enkelt om att stå ut bland mängden. Man gör detta genom att skapa en berättelse som knyter an känslomässiga band till den produkt man vill sälja och skapar en känsla av upplevelser.

Sajten Chainstorage.com och experten Jimmy Duvall har ett utmärkt exempel på hur detta kan gå till. Företaget Solo Stove säljer camping- och fritidsprodukter. Men istället för att enbart sälja sina varor skapar de en historia om vad man upplever med deras produkter. Folk kan dela med sig av naturupplevelser med bilder på deras plattformar. På deras blogg pratar kunder om att klättra i berg och campa. Man ska liksom kunna känna friskheten av att vara ute i naturen.

Det handlar kort och gott om att vara autentisk. Det måste vara underhållande och samtidigt relevant för läsaren. Om du skryter om din produkt som i gammaldags reklam, lär du gå miste om konsumenternas uppmärksamhet eftersom de helt enkelt inte skulle bry sig. Vad kan du ge konsumenten för upplevelse?.

Den tekniska utvecklingen med AI går också framåt, så det finns i dag avancerade verktyg som är bra hjälpmedel för storytelling. Det sker ständigt integrationer mellan e-handel och verktyg som WordPress.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS