Dagens PS

Pandemin har ökat e-handeln och fler adresser behövs

Pandemin har gjort att e-handeln har ökat
Pandemin har gjort att e-handeln har ökat. Karoline Beronius, Addressyas medgrundare och vd, säger att pandemin har satt problemet med leveransadresser på kartan. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 24 maj 2021Publicerad: 24 maj 2021

Pandemin har gjort att e-handeln har ökat och därmed behovet av adresser i länder där många saknar en riktig adress. Addressaya vill hjälpa till med det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under pandemin har behovet av adresser ökat då fler behöver kunna beställa hem varor när smittorisken är hög och butiker är stängda.

Karoline Beronius, Addressyas medgrundare och vd, säger till Dagens Industri att pandemin har satt problemet med leveransadresser på kartan.

4 miljarder saknar riktig adress

Det finns 4 miljarder människor i världen som fortfarande saknar en riktig adress och det vill Addressya förändra.

“Rörligheten i samhället har minskat till följd av restriktioner och nedstängning vilket kortsiktigt begränsar tillväxten på de marknader vi riktar oss till. Samtidigt har pandemin satt problemet med leveransadresser på kartan och det är inte bara de som har det bättre ställt som behöver få varor levererade.” säger Karoline Beronius till Di.

Finns i Uganda och Rwanda

Addressyas lanserade sin bastjänst för konsumenter i Uganda och Rwanda under 2019 och i början av 2020 hade tjänsten 80 000 registrerade användare.

I slutet av 2020 släppte bolaget en företagstjänst som riktar sig till e-handelsföretag och till leveransföretag för att de hjälpa dem att effektivisera sina leveranser, samt till företag som vill att kunderna ska hitta dem.

ANNONS

Karoline Beronius säger till Di att de försöker skapa en digital adressinfrastruktur som alla i samhället kan använda, något som innebär stora utmaningar och kräver finansiering.

Tagit i ytterligare 12 miljoner

I december 2020 gjorde Addressyas en emission på motsvarande 13 miljoner kronor och nu har bolaget tagit in ytterligare 12 miljoner kronor.

Karoline Beronius tycker att det är roligt att deras delägare tror på dem och säger till Di att de även har tre nya investerare, vilka de är har inte offentliggjorts än.

Ökat från 27 till 40

Under våren har Addressya rekryterat och gått från 27 anställda i december 2020 till 40 nu. 10 av de anställda i Stockholm är praktikanter från praktikprogrammet Jobbsprånget som hjälper nyanlända akademiker in arbetslivet.

Hälften av de anställda arbetar med marknadsföring, försäljning och leverans och hälften arbetar med utveckling. Addressya har även lokala team i Uganda och Rwanda.

Bageri bra exempel

ANNONS

Karoline Beronius berättar för Di att den största bagerikedjan i Uganda har integrerat Addressayas adresslösning vilket gör det möjligt för deras kunder att hitta butiker och beställa hem varor.

Bageriet är ett bra exempel på hur bolagets tjänster kan användas, men det kan även handla om finansiella tjänster verksamma från små filialer, ungefär som Sveriges postombud.

Gjort research i Östafrika

Addressayas marknader är olika och produkten har byggts utifrån de erfarenheter som har gjorts i Uganda och Rwanda.

”Vi har en historia som bottnar i Östafrika och har gjort all vår research där. Första året när vi startade bolaget 2017 kom vi tillbaka hem med 300 användarberättelser. Det är dem vi har utvecklat vår produkt kring”, säger Karoline Beronius till Di.

Läs mer: Svenska e-handlare glada över nya momsregler

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS