Dagens PS

Pandemin sänker prylkedjan – men e-handeln rusar

Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 13 nov. 2020Publicerad: 13 nov. 2020

Clas Ohlsons online-handel ökar mer än 50 procent. Men totalt sett minskar prylkedjans försäljning i oktober med 3 procent till 718 miljoner kronor (744). Den organiska tillväxten uppgick till +2 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent, uppger Clas Ohlson i ett pressmeddelande.

“Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor påverkan på vår affär under oktober månad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund. Detta avspeglas i en organisk försäljningsökning om 2 procent. Den totala försäljningen minskade däremot med 3 procent som en konsekvens av en svagare norsk krona”, säger vd Lotta Lyrå.

Försäljningen online steg med 51 procent till 58 miljoner kronor (39), vilket beskrivs vara i linje med bolagets långsiktiga mål.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 228 (232).

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS