Dagens PS

Dom: "Grilla för bättre klimat" vilseledande

Kronfågelns
Kronfågels reklam i Stockholms tunnelbana fälls av reklamombudsmannen. (Foto: Skärmdump från Youtube)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 12 sep. 2020Publicerad: 08 sep. 2020

Livsmedelsbolaget Kronfågel fälls för en reklamkampanj som lanserades i Stockholms tunnelbana. I reklamen påstods att “Med kyckling grillar du /…/ för ett bättre klimat”. Reklamombudsmannen menar att det inte går att styrka att klimatet förbättras av att konsumenten grillar kycklingen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var en privatperson som skickade in anmälan till reklamombudsmannen, skriver DN (obs. sida kräver inloggning). Texten på reklamaffischerna, som var tapetserade i Stockholms tunnelbana, löd ”Med kyckling grillar du för en bättre middag och ett bättre klimat”.

Privatpersonen menade att koldioxidutsläppen ökar vid grillning och att reklamen därför inte kan styrka sina påståenden. Reklamombudsmannen går på samma linje, och fäller reklamen för vilseledande miljöpåståenden.

Kronfågel menar att reklamkampanjen syftar till att göra folk mer klimatmedvetna, genom att uppmana dem att äta svensk kyckling. Vidare vill de “bidra till en ökad förståelse kring hur våra matval påverkar miljön”, skriver de i kommentaren i anmälan.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig
unionen liten logo

Vet du om att även du som egenföretagare kan försäkra bland annat din inkomst?

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS