Den globala bristen på halvledarchip har plågat bilindustrin rejält under pandemin. Men även andra drabbas – som cykelbranschen. Över hela världen råder brist på cyklar, skriver TT.

ANNONS

”Vi har en elcykelboom och har ökat försäljningen med 30 procent. Men vi hade kunnat öka ännu mer om det inte varit för pandemin”, säger Tony Grimaldi, svensk vd för cykeljätten Cycleurope som äger bland annat Monark, Crescent och Bianchi till TT Nyhetsbyrån (länk till SvD Näringsliv)

Växelfabrik fick stänga

Företaget importerar som många andra sina växlar från japanska Shimano, som upplevt stora problem i produktionen då fabriken i Malaysia tvingats stänga efter ett coronautbrott. Frakten från Asien har också blivit mycket långsammare och dyrare, vilket slår hårt mot cykelbranschen.

”Priset på att frakta en fartygscontainer från Taiwan eller Shanghai har mer än fyrdubblats från 2 000 dollar till 8 000 för en 20 fots container”, säger Fredrik Hermansson, vd på logistikföretaget Greencarrier Liner Agency till TT.

”Det brukade ta cirka 35 dagar att få en last från Kina till Chicago. I dag tar det 70”, säger Fredrik Hermansson.

Dubbel försäljning

Till problemen på tillgångssidan kan också adderas en rejäl höjning av efterfrågan. Många har upptäckt att ta cykeln är ett utmärkt sätt att undvika smittspridning i kollektivtrafiken. I USA dubblerades cykelförsäljningen på ett år, enligt New York Times. Särskilt hög efterfrågan har det varit på billiga cyklar – nu är det mesta under 1 000 dollar slutsålt i USA.

”Jag har aldrig sett någonting i närheten av detta”, säger Brooklyn Bicycle Companys president Ryan Zagata till NY Times.

Läget är detsamma här hemma i Sverige.

ANNONS
ANNONS

”Det har varit bra. Väldigt bra för cykelaffären. Man har märkt att många valt att undvika lokaltrafiken och valt att cykla istället”, sa Erik Lindgren, cykelhandlare i Stockholm i april till Sveriges Radio. Cykelaffären hade redan då brist på både cyklar och reservdelar.

Läs mer: Cykelhjulet som rensar luften – när du cyklar