Alexanders namn står på patentet eftersom han ledde designarbetet som resulterade i den ikoniska flaskan.

Mellan den 7 mars och 12 april 2015 kommer man kunna ta del av utställningen “En designklassiker fyller 100 år – Coca-Colaflaskans svenska historia“ på Tekniska museet i Stockholm.

Allt började med att The Coca-Cola Company utlyste en designtävling i USA i syfte att hitta en förpackningsdesign som särskilde drycken från konkurrenterna.

Uppgiften var knappast enkel. Flaskan skulle enligt läskjätten vara så unik att den blir igenkänd bara genom att känna på den i mörkret och att den kan identifieras om den ligger splittrad i skärvor på marken. 

ANNONS
ANNONS

Alexander Samuelsson, som hade emigrerat från Surte i Västergötland till USA några år tidigare, ledde designarbetet på företaget Root Glass Company. Hans team vann tävlingen flaskan gick i produktion 1916 i Terra Haute I Indiana.

Flaskans form smalnades av något för att fungera i dåtidens buteljeringsmaskiner, och har sedan dess varit densamma. Dess utförande – med den böljande mittendelen och de igenkännande kurvorna – har blivit omtalad som den mest framgångsrika produktdesignen någonsin.

Den kanske mest kända konstnären som avbildat flaskan är Andy Warhol som med ”The Grocery Store” från 1962. Först ut att använda sig av Coca-Cola flaskan i sin konst var dock surrealisten Salvador Dalí, som har med flaskan i verket ”Poetry in America” från 1943.