Inom den svenska bil- och fordonsbranschen är nio av tio män och endast 6 procent av cheferna är kvinnor. MRF och Wayke har utsett branschens 100 mäktigaste kvinnor.

Hela 90 procent av dem som arbetar inom svensk bil- och fordonsbransch är män. Motormännens riksförbund, MRF, vill tillsammans med bilhandelsplatsen Wayke lyfta fram goda exempel för att minska snedfördelningen och har utsett de 100 mäktigaste kvinnorna inom branschen.

Jessica Span, vd för Volvo Cars Sverige, hamnar överst på listan. Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, säger att det inte bara beror på den position Jessica Span har, utan också på att hon fick väldigt många nomineringar.

Bra att uppmärksamma kvinnor i branschen

Jessica Span började sin karriär hos Saab Automobile år 1993 och tog vid årsskiftet över som vd för Volvo Cars Sverige. Hon tycker att det är roligt att hon har hamnat på listans förstaplats.

”Det är klart att det är roligt. Jag fick beskedet efter ett möte med europeiska handlare där det endast var två kvinnor av 60 deltagare. Jag tänker att listan främst är bra för att uppmärksamma att det finns kvinnor i branschen. Vi som jobbar här tycker att det är en otroligt rolig bransch att befinna sig i, med många roliga jobb”, säger hon till Dagens Industri, där du kan hitta hel listan.

Kan se kvinnors kompetens

Hon hoppas att listan ska visa att det går att vara kvinna i bilbranschen och säger till Di att det finns mycket att göra, framförallt att synliggöra att det finns kvinnor på ledande positioner i branschen.

”Jag har nog lite lättare att se kvinnlig kompetens än mina manliga kollegor. Det kan jag bidra med,” säger hon till Di.

Minskat antal kvinnor i Volvos ledning

Andelen kvinnor i Volvo Cars globala koncernledning har minskat, bland annat efter det att finanschefen Carla De Geyseleer slutade. Jessica Span säger till Di att det räcker att en eller två kvinnor slutar för att det ska bli en stor procentuell skillnad.

Hon säger vidare att hon tycker att det är bra om ett företag speglar hur deras kundbas ser ut om de ska förstå sina kunders behov.

”Vi är hälften kvinnor och hälften män i samhället. Det är konstigt om ett företag har en annan spegling både i själva företaget och på ledande positioner. För lika är inte bra. Man behöver mångfald. Det gäller inom många områden,” säger Jessica Span till Di.

ANNONS
ANNONS

Bilbranschen är bra att jobba i

Bil Swedens Jessica Alenius säger till Di att det är viktigt att lyfta fram kvinnor i branschen.

”Det har ett viktigt signalvärde för alla som ska börja arbeta i vår bransch att vi tar det här på allvar. Vi kan inte tappa hälften av nyrekryteringarna för att man inte kan visa att man är en attraktiv arbetsgivare. Vi måste få unga kvinnor att känna att fordonsbranschen är bra att jobba i,” säger hin till Di.

Läs mer: Volvo Cars: Skippa semester – få 15 000 kronor