Bilsäkerhetsföretaget Autoliv flyttar produktionen från fabrikerna i Sverige, Estland och Rumänien. I stället investerar man en halv miljard kronor i två fabriker i Ryssland för att komma närmare den snabbt växande marknaden, uppger Dagens Industri.

Men flytten innebär en ökning av tillverkningskostnaderna på 8 procent i fabriken i den ryska bilstaden Toljatti jämfört med den tidigare i Rumänien, berättar Autolivs affärsutvecklingschef Gustaf Celsing för tidningen. Något som lett till en pristvist med en av Autolivs två kunder i landet.

”Det är alltid slagsmål om priserna och jag tycker det är rimligt att Renault kompenserar oss för de högre kostnaderna”, säger Gustaf Celsing.

Anledningen till flytten är att västerländska aktörer har möjlighet att slippa de ryska importtullarna. Men för det krävs det att man har en 30-procentig lokal produktion inom tre år. Autoliv är nu på jakt på lokala underleverantörer.

”Vi har en lista med företag som vi vill ha leveranser från med de är ännu inte mogna”, säger Gustaf Celsing till Di.

ANNONS
ANNONS

Autoliv sålde i fjol säkerhetskomponenter till sammanlagt 700.000 ryskproducerade bilar. En siffra man hoppas ska öka till 1,2 miljoner fordon i samband med flytten.