Apoteas vd Pär Svärdson avslöjar att ett bra pris, smidighet och snabbhet leder till framgång. Hans mål är att Apotea blir Sveriges största apotek.

ANNONS

Nätapoteket Apotea växer rekordsnabbt och förväntas nå en försäljning på fem miljarder kronor i år, och värderades nyligen till tio miljarder kronor.

”Jag tror att de ser en spännande bransch där det finns en enormt stor potential. Apotea är det största nätapoteket, men fortfarande relativt litet i en bransch som växer jättefort”, säger Pär Svärdson till Di.

Bra pris viktigt

Enligt honom handlar ett framgångsrecept om ett stort sortiment till ett bra pris, där smidighet och snabbhet står i fokus.

”Många tycker ju att man ska sälja dyrt för då tjänar man mer pengar, men det tycker inte jag för då lurar vi en kund. Man måste vara noga med att alltid ha låga priser på produkterna så att kunden aldrig känner sig lurad av ett för högt pris”, säger Pär Svärdson som är inspirerad av Jeff Bezos sätt att bygga upp Amazon.

”På något sätt finns det väl en inspiration i Amazon. Det finns det väl för alla som håller på med e-handel med tanke på hur framgångsrika de har blivit”.

Gratis leveranser 

En annan viktig faktor att lyckas är leveranserna som ska vara snabba och gratis. Enligt Pär Svärdson finns det många fördelar att dra nytta av där.

”Kunden hinner inte ångra sig, har pengar på kontot och mejlar inte in till kundservice med en massa frågor. Fokus på snabba leveranser gör att osäkerheten minskar, returgraden blir lägre och effektiviteten blir i slutändan mycket bättre i bolaget”, klargör han.

ANNONS
ANNONS

Apotea värderas till tio miljarder kronor vilket är upp till dubbelt så mycket som den väntade försäljningen i år, vilket inte är konstigt enligt vd:n.

”Bra bolag är ofta värda mycket mer än vad som betalas för dem och de dåliga betalas det ofta för mycket för. I en digital miljö kan man också bli mycket större där det ofta finns en större potential.”

Läs även: Apotea satsar på musslor – för att rädda Östersjön [Dagens PS]