Dagens PS

Utpressning fortsätter ofta vid hackerattack

Larm om cyberattacker: "Toppen av ett isberg"
De ransomwareattacker som rapporteras är bara toppen av ett isberg.(Bild: Pixabay)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 23 feb. 2022Publicerad: 23 feb. 2022

Det har blivit allt vanligare att hackare attackerar bolag och stjäl deras data med så kallad ransomware, för att sedan begära lösensumma. Men att betalar hackarna är inte säkert. Risken är stor att de istället fortsätter med sin utpressning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Säkerhetsföretaget Proofpoint har underökt hur företag hanterar hackerattacker med så kallad ransomware, skriver Computer Sweden. Det vanligt tillvägagångssättet vid en sådan attack är att stänga ute företaget från dess eget datasystem och kräva lösensumma för att ge tillbaka tillgången till systemet.

Enligt Proofpoint betalar 58 procent av organisationerna den begärda lösensumman. Men bara i 54 procent av fallen brukar det leda till att man faktiskt får tillbaka kontrollen över systemet.

Utpressning fortsätter i hälften av fallen

I en tredjedel av fallen kräver hackarna helt enkelt nya lösensummor och lämnade sedan tillbaka systemet. I fyra procent av fallen fick bolaget eller organisationen aldrig tillbaka kontrollen, trots att de ska ha betalat. En av tio organisationer väljer att inte betala och får då heller inte tillbaka kontrollen. Det händer också att organisationen betalar och får tillbaka kontrollen, men att angriparna då bedriver vidare utpressning om uppgifter som de har fått tag i när de kapat systemet.

Cybersäkerhetsexperter varnar attackerade organisationer för att betala på grund av de här aspekterna.

Läs också:

74 procent av pengarna från Ransomware till Ryssland

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS