Konferensier vid torsdagens reklamgala – den 19:e i ordningen – var Carina Berg. Besökarna kunde bland annat njuta av en trerättersmiddag och uppträdande av eronica Maggio.

ANNONS

Prisutdelarna bestod av bland andra finansduon Sven Hagströmer och Mats Qviberg, förre Tele2-chefen Lars-Johan Jarnheimer och IT-gurun Jonas Birgersson.

Kampanjerna som belönas med 100-Wattaren ska ha både kreativ höjd och mätbar effekt.

”Bidragen ska altså inte bara vara snygga och fräcka, det ska även gå att bevisa att de bidrar till ökad lönsamhet för kunden”, skriver Dagens Nyheter som dock pekar på problemet att mycket av reklameffekterna betraktas som företagshemligheter.

I år var det veteranen Forsman & Bodenfors som drog längsta strået. Byrån vann en 100-wattare för AMF Pensions reklamfilm ”Se dig själv som 70-åring” i kategorin konsumentreklam. Kampanjen har enligt DN lockat ”ovanligt många nya kunder”.

Vidare fick F&B två 75-wattare (för Wasabröd i internationella kateorin och Apotekets värkkampanj i kategorin samhällsreklam), två 50-wattare (Volvo PV:s ”Designa din egen miljöbil” och ”Rädda aidsoffrens barn”) samt två priser för långsiktig varumärkesvård.

Storåkers McCann fick pris som bäste producent för SEB-reklamen ”Enskilda firman”.

”Man har vänt sig direkt till småföretagare, en målgrupp som ingen anan utnyttjat”, säger juryns ordförande Stefan Lindblom, marknads och kommunikationschef på Scania, till DN.

Lowe Brindfors knep 100-wattaren i kategorin internationellt med kampanjen ”Electrolux – Missing Socks”. Inom samhälsreklam segrade Saatchi & Saatchi för kampanjen ”Sms:a bort en kista” för Läkare utan gränser.

100-Wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och Dagens Industri. För den internationella kategorin är International Advertising Association, IAA, en samarbetspartner.


HÄR ÄR ALLA VINNARNA

Konsumentreklam:

100W

Kampanj: Se dig själv som 70-åring
Annonsör: AMF Pension
Byrå: Forsman & Bodenfors

75W

Kampanj: Officerskampanj
Annonsör: Försvarsmakten
Byrå: DDB Stockholm

ANNONS
ANNONS

Kampanj: Telefonklotter
Annonsör: Telia Sonera
Byrå: Storåkers McCann

50W

Kampanj: Designa din egen miljöbil
Annonsör: Volvo Personbilar Sverige
Byrå: Forsman & Bodenfors

Kampanj: Vårkampanj
Annonsör: Delicato
Byrå: Ogilvy Stockholm
Kampanj: ABSOLUT Machines
Annonsör: V&S Absolut Spirits
Byrå: Great Works

Kampanj: Big´N´Juicy
Annonsör: Svenska McDonald´s
Byrå: DDB Stockholm

Kampanj: Gaisblomman/IFK Göteborg
Annonsör: IFK Göteborg
Byrå: ANR.BBDO

Långsiktig Varumärkesvård:

Kampanj: Byt bröd
Annonsör Wasabröd
Byrå: Forsman & Bodenfors


Producentreklam:

100W

Kampanj: Enkla firman
Annonsör: SEB
Byrå: Storåkers McCann

75W

Kampanj: Garanterat effektiv e-barnomsorg
Annonsör: Sirius IT
Byrå: Jung von Matt

50W

Kampanj: Behöver du hjälp?
Annonsör: Poolia
Byrå: ANR.BBDO

Kampanj: SAS – Nu kan du checka in här
Annonsör: SAS Sverige
Byrå: SWE

Kampanj: IFL Framtidens ledare
Annonsör: Institutet för företagsledning
Byrå: DDB Stockholm

ANNONS
ANNONS

Kampanj: Sveriges Nya Visionsbyrå
Annonsör: Öhrlings PricewaterhouseCoopers
Byrå: Start Communication

Kampanj: Gallringståget
Annonsör: Stora Enso Skog
Byrå: RCB2

Långsiktig Varumärkesvård

Kampanj: Kärleken till papper
Annonsör: Södra
Byrå: Garbergs

Internationell reklam

100W

Kampanj: Electrolux – Missing Socks
Annonsör: Electrolux
Byrå: Lowe Brindfors

75W

Kampanj: Lansering av Wasa Solruta
Annonsör: Wasabröd
Byrå: Forsman & Bodenfors

50W

Kampanj: Inga fripassagerare
Annonsör: Alfa Laval
Byrå: Hilanders
Långsiktig Varumärkesvård

Kampanj: Byt bröd
Annonsör: Wasabröd
Byrå: Forsman & Bodenfors


Samhällsreklam

100W

ANNONS
ANNONS

Kampanj: Sms:a bort en kista
Annonsör: Läkare Utan Gränser
Byrå: Saatchi & Saatchi

75W

Kampanj: Apoteket värkkampanj
Annonsör: Apoteket
Byrå: Forsman & Bodenfors

50W

Kampanj: Ge bort en get
Annonsör: Action Aid
Byrå: Garbergs

Kampanj: Rädda aidsoffrens barn
Annonsör: UNICEF Sverige
Byrå: Forsman & Bodenfors
Långsiktig Varumärkesvård

Kampanj: Alkoholkommittén
Annonsör: Alkoholkommittén
Byrå: Le Bureau

(Källa: 100-Wattaren)