”Det är beklagligt naturligtvis, men vi jobbar med att lösa detta så snabbt det bara går”, säger Eric Geers, informationschef vid Saab Automobile, till TT.

ANNONS

Alltså genom att betala den skuld ni har till Swepart Verktyg i Tyringe?

”Det är självklart att vi jobbar med att hitta en lösning. Jag kan inte gå in på detaljer.”

Konkursansökan för Saabs dotterbolag lämnades in hos tingsrätten i Vänersborg på fredagen. En fordran i storleksordningen fem miljoner kronor är orsaken enligt Lars Thunberg, ägare och styrelseordförande för Swepart Verktyg.

”Vi är många som sitter i samma båt. Och vad ska man göra när motparten inte återkommer?”

Han uppger att Saab flera gånger sagt att skulden ska regleras. Det senaste beskedet var, enligt Thunberg, att detta skulle ske den 2 juni. Men den 8 juni var pengarna fortfarande inte inbetalda.

”Där brast mitt förtroende”, säger Thunberg och fortsätter:

”Sedan önskar jag inte dem i konkurs, det hoppas jag du förstår, för det vore förfärligt. Men för oss, som är ett litet företag, är det här mycket pengar.”

Dotterbolagen Saab Tools och Saab Parts bildades för att garantier för EIB-lånen skulle bli möjliga. Tillsammans har de lånat ut minst 800 miljoner kronor till Saab Automobile, skriver Göteborgsposten.

När det gäller den ryske finansmannen Vladimir Antonov går uppgifterna isär i frågan om huruvida EIB tagit beslut om att godkänna honom som delägare i Saab. EIB vill inte kommentera någonting vad gäller frågan och på regeringens bord finns ännu inget besked.

ANNONS
ANNONS

”Vi kan som vanligt inte kommentera ärendet”, säger Pär Isaksson som är presstalesman för EIB.

”Jag känner inte till att vi fått något besked i frågan. Vi avvaktar beslut i den prövning som EIB gör”, säger näringsdepartementets presstalesman Johanna Martin till P 4 Väst.

Victor Muller, vd för Swedish Automobile, är tystlåten när det gäller Saab. Han avböjer att kommentera frågor om att dotterbolaget Saab Automobile Tools begärts i konkurs av en underleverantör, rapporterar Reuters.