Rufus Lidman, före detta forskare, i dag författare till flera böcker inom digital marknadsföring och bland annat grundare av världsorganisationen i onlinemarketing och digital rådgivare åt Sveriges Annonsörer, sågar i princip de svenska elevernas skolresultat i senaste PISA-mätningen.

ANNONS

Hans åsikt går därmed på tvärs med vad alla andra förståsigpåare hävdat och som applåderat mätresultaten.

Visserligen håller Rufus Lidman med om att den negativa trenden stoppats och att eleverna nu når upp till samma nivå som 2009.

Men i själva verket är det bottenresultat, menar han.

”Samtidigt är resultatet brutalt mycket sämre än för tio år sedan, och vi är liksom glada för att vi ’kanske når snittet’ för länder som Ungern, Grekland och Turkiet? Samtidigt blir vi slagna med hästlängder av alla våra ”riktiga” konkurrenter, så som Singapore, Korea, Vietnam, Kina och Japan, samt på hemmaplan länder som Estland, Portugal och Slovenien”, skriver ex-forskaren och det digitala proffset i debattartikeln och understryker – med hänvisning till en internationell undersökning (TIMSS) – att svenska elever i dag uppvisar sämre resultat än exempelvis 1995, ”samt att vi halkar efter regioner där den allra högsta tillväxten finns”.

Han lyfter fram vilka konsekvenserna blir av detta. Inte bara för den enskilda individen utan också för samhället i stort där näringslivet skriker efter kompetens som ej står att finna på hemmaplan.

Dessutom, påpekar den tidigare forskaren, erbjuder de svenska universiteten inte på långa vägar den kunskap som de studerande efterfrågar. Rufus Lidman hänvisar till ”en färsk studie av AIESEC, som visar hur enbart 30 procent anser att universitet tillhandahåller den kunskap som krävs för en framgångsrik karriär”. Enligt studien anser mer än 80 procent att den praktiska kunskapen är viktigast att lära sig.

ANNONS
ANNONS

”Jag tycker liksom de flesta att resultaten från PISA, TIMSS och AIESEC är djupt oroväckande, inte minst för oss inom näringslivet. Frågan jag ställer mig är om lösningen verkligen finns inom skolan?” skriver Rufus Lidman och slår fast:

”Jag menar att traditionella skolor inte är lösningen på problemet, utan att modern teknik med interaktiv inlärning är det som kan göra Sverige till ett framgångsland igen. Den svenska skolans brist på kunskapens ABC”.