”Det kan ju anses lite fånigt. Men det är sån sak som jag har tänkt på”, säger Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski till SvD.

ANNONS

Dagens PS berättar i dag att Klarna gör succé även i USA.

Och nu slår Sebastian Siemiatkowskis dröm in – att få med en reklamspot under NFL-finalen Super Bowl på söndag, som brukar locka runt 100 miljoner tittare.

Klarna betalar uppemot 100 miljoner kronor för att synas blott 30 sekunder bland världens största varumärken.

”Det finns ett fåtal symboliska handlingar som visar att man spelar i högsta ligan i USA. Super Bowl är en av dem”, säger Klarnas marknadsdirektör David Sandström till Svenska Dagbladet.

Sebastian Siemiatkowski å sin sida, en av Klarnas tre grundare som blivit miljardär på skapelsen, säger till tidningen att han inte skulle sälja Klarna ens för 400 miljarder.

”Om det handlar om att sälja hela bolaget, då är svaret nej.”

Sebastian Siemiatkowski är den enda som är kvar i bolaget bland grundarna. I snart 16 år har han varit vd för Klarna och han siktar högt.

ANNONS
ANNONS

En värdering högre än de svenska storbankerna är ingen utopi, menar han.

”Vi har en global ambition till skillnad från våra svenska banker. Om vi lyckas bli en av de ledande retailbankerna i världen är det inte orimligt att vi vid något tillfälle skulle växa om dem i värdering”, säger Sebastian Siemiatkowski i SvD-intervjun.