Dagens PS

Rika på kryptovalutor frossar i lyx i USA

kryptovalutor USA
En ny generation av lyxkonsumenter har dykt upp i USA – de är under 35 år och har blivit rika på kryptovalutor. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 18 dec. 2021Publicerad: 18 dec. 2021

En ny generation av lyxkonsumenter har dykt upp i USA – de är under 35 år och har blivit rika på kryptovalutor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Intresset för kryptovalutor och stigande värden på marknaden har skapat en ny grupp av förmögna. De är unga – under 35 år – och de står nu för en hög andel av lyxkonsumtionen i USA.

Enligt Business Insider som hänvisar till en rapport från Jefferies spenderar de unga och rika i hög grad sina vinster från kryptomarknaden på dyra konstverk, smycken och märkeskläder.

Driver upp lyxkonsumtion rejält

Även om kinesiska konsumenter står för merparten av världens lyxkonsumtion, så har den nya generationen i USA av förmögna på kryptomarknaden drivit upp tillväxten för den inhemska lyxkonsumtion, framgår det.

Samtal som Jefferies haft med amerikanska butiksinnehavare i sin undersökning indikerar att kryptoförmögna kan ha ökat försäljningen av lyxvaror i landet med så mycket som 20-25 procent de senaste tolv månaderna.

Under året har marknaden för kryptovalutor för första gången passerat värdet 3 biljoner dollar, inklusive den digitala konstmarknaden, så kallade NFT:er.

När det gäller bitcoin, den vanligaste kryptovalutan, har den stigit med 62 procent i år till över 47 000 dollar, sett till bitcoinpriset på onsdagen, konstaterar Business Insider.

Läs även: Slant på tangentbordet i NFT-affär – torskade 2,7 miljoner

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS